8 C
Pécs
szombat, október 19, 2024
KezdőlapAbszolút PécsKorrupció és mélyszegénység: ez a Bamako-rali

Korrupció és mélyszegénység: ez a Bamako-rali

Rendőrökkel kerültek összetűzésbe, vámhivatalnokokat vesztegettek meg a pécsiek a Budapest-Bamako-rali futamán. Mindezek mellett – mondják – elképzelhetetlen az a nyomor, amelyben az afrikaiak élnek. Épségben célba ért az a több millió forintos mentőautó is, amit az egyik kórháznak adományoztak, valamint a csaknem húsz köbméternyi játék, ruha, tanszer is.

A háborús zónán, Mali határán túljutva, a mauritániai-szenegáli határon legalább nyolc órát várakoztak. A Szenegál folyón akartak átkelni, de a kompok nagyon kicsik voltak, átlagosan csak 8-10 autó fért fel rá. A Bamako-ralin pedig 160 autó vett részt, ráadásul a helyiek és a kamionok is csak ezzel tudtak átkelni. Ezért ha egy kamion felhajtott a kompra, másnak már nem jutott hely. A pécsi csapat tagjai azt mesélik, amikor majdnem sorra kerültek, egy afrikai vámtisztviselő azt mondta, hogy a határ hamarosan bezár, csak másnap nyit ki újból.

– Ez mindenkit sokkolóan ért, elszabadult a pokol. Magyar magyarnak lett ellensége, mindenki át akart jutni az utolsó komppal. Mi négy autóval mentünk – egy mentővel és három kísérővel – és próbáltunk helyet csinálni a mentőnek. Eközben nem vettük észre, hogy az egyik kísérőautó csak félig fért fel a kompra, a másik fele pedig a szárazföldön maradt. Így indult el a hajó. Nem tudtam mást csinálni, mint adtam egy kövér gázt, és az előttem lévő autót egy jó fél méterrel előrébb toltam – mondta Ágai Tamás, a Tom Market Team szóvivője.

Kálváriájuk a szenegáli oldalon is folytatódott. A gond az volt, hogy Szenegálban alig van aszfaltos út, csak földes. Ezek gyakran elágaznak, könnyű eltévedni. Egy bozótos területen így is jártak, emiatt 70 kilométeres kitérőre kényszerültek, de – szerencséjükre – eljutottak a következő ország, Bissau-Guinea határáig.

– Itt a határőrök nagyon korruptak: csaknem 3-4 helyre írtak vagy pecsételtek be valamit az útlevelünkbe. Viszont minden bepecsételést, beírást csak akkor csináltak meg, ha kaptak valamilyen ajándékot. Kényszerűségből ott kellett nekik hagynunk azokból az adományokból, amelyeket igazából a gyerekeknek szántunk – mondta Ágai.

Adomány az afrikai gyerekeknek

Az igazi feketeleves azonban csak ezután következett, bár ekkor még ezt nem is sejtették. A cél előtt néhány száz méterre voltak Bissau városában, azon mégsem mehettek át, mert a hatóság emberei feltartóztatták őket. A város vezetői ugyanis a hírnevüket akarták a rali eseményével növelni, amire fel kellett készülniük. Bissauba ezért csak másnap mehettek be. Az éjszakát egy katonai övezetben, egy szemétdomb mellett töltötték. Másnap viszont már gond nélkül áthajthattak a célon.

– Ez nagyon-nagyon meghitt pillanat és felemelő érzés volt! Az volt bennünk, hogy igen, megcsináltuk! A mentőautó is eljutott gondtalanul a végcélba, a Bissau melletti kis településre. Az egy olyan vidéken van, amit egy normál mentő nem nagyon tud megközelíteni. Itt egy gyermeksegítő szolgálat falujárat-szerű autója lesz. Otthagytunk még két doboz játékot, amit a gyerekek között osztanak szét – mondta Ágai.

Célban a mentő

A sorscsapásaik azonban ezzel nem értek véget. Ugyan szerencsésen el tudták adni a kísérő autóikat, emiatt azonban taxival mentek ki a repülőtérre. Hirtelen eléjük vágott egy rendőrségi szállítókocsi. Ágai szerint nagyhangú, markáns rendőrök pattantak ki belőle, akik szó szerint kikapták a sofőröket a taxikból, a gyújtáskapcsolókból pedig kivették az indítókulcsokat.

– Pénzt akartak a rendőrök. De miután a sofőrökkel nem jutottak dűlőre, üvöltözve tőlünk követeltek. Fizettünk, de ennek ellenére nem mehettünk tovább. Sőt! Agresszíven, ordibálások közepette betuszkoltak bennünket a szállítókocsiba. A csomagjainkat is épphogy megengedték, hogy magunkkal vigyük. A nagy kavarodásban azonban nem vettük észre, hogy egyik társunk a taxiban ragadt, mert biztonsági okokból az ajtókat csak kívülről lehet kinyitni. Ő már véresre verte a kezét az üvegen, hogy engedje ki valaki, amikor észrevettük. Az utolsó pillanatban menekítettük ki, különben Afrikában maradt volna – mondta a szóvivő.

Csak az utolsó pillanatban derült ki, hogy a rendőrök a reptérre vitték ki a csapatot. Itt kezdtek el bizakodni, hogy már nem történhet velük semmi rendkívüli.

A kalandok ellenére jó érzéssel szálltak le a repülőről Budapesten. Úgy tervezik, hogy jövőre is elindulnak a versenyen.