A Pécs2010 Európa Kulturális Fővárosa program által is támogatott, telt házas és negyedházas hiánypótló kortárs- és modern zenei koncerteknek tapsolhatott a pécsi közönség a minap. A Liszt Ferenc Kamarazenekar (képünkön) november 11-i és az UMZE Kamaraegyüttes két nappal későbbi Szigeti úti aulabeli fellépésén egy hazai és több pécsi bemutató is helyet kapott.
A Pannon Filharmonikusok bérletének vendégeként fellépő Európa-hírű Liszt Ferenc Kamarazenekar az Európai Rádióuniós közvetítéshez méltó összeállítású és színvonalú teljesítményt nyújtott. Mendelssohn mindössze 10 perces, de cseppet sem könnyű ifjúkori h-moll vonósszimfóniáját, akárcsak Britten: Simple Symhony című „egyszerű szimfóniáját” egészen magával ragadó virtuozitással szólaltatták meg, mely nem nélkülözte a karakterek elmélyült kibontását sem.
Bartók a II. világháború kitörésekor komponált Divertimentója olyan drámaisággal szólt, mely többnyire csak a nagyzenekarok előadását jellemzi. Mindannyian remek szólista erényeket mutattak fel. Különösen Huttás Gergely koncertmestersége alatt olyan szenvedélyesen muzsikáltak, mely a bartóki zene tökéletes ismeretét jelezte.
A koncert igazi szenzációját a Boldoczki Gáborral előadott művek jelentették. A kortárs magyar „közönségbarát avantgárd” legnagyobb mestere, Dubrovay László 3. trombitaversenyének hazai bemutatóján az összes humorgazdag karaktert, valamint a rendkívüli technikai nehézségeket káprázatos magától értetődéssel játszotta Boldoczki. Ő Donizetti versenyművében és a ráadásként előadott Telemann-tételben, valamint Gyöngyössy Levente művében is igazolta Maurice Andréhoz hasonlított kvalitásait.
„A jövő zenéje Pécsen” című sorozat az UMZE (Új Magyar Zene Egyesülete) Kamarazenekarának Vajda Gergely által vezényelt hangversenye Arnold Schönberg: Pierrot lunaire (Holdkóros Péter) című korszakos remekének kimagasló színvonalú előadásával indult. A hangszeresek mellett különösen a Giraud-verseket „beszélve-énekelve” előadó kiváló szoprán, Szabóky Tünde – Sziklay Erika 70-es évekbeli színvonalát megidéző – remek teljesítménye révén marad meg a sajnálatosan kis létszámú, százötven főnyi közönség emlékezetében.
A koncertet precízen vezénylő Vajda Gergely amerikai felkérésre tavaly Karinthy nyomán komponált Gulliver Faremidóban című műve remekül épített a schönbergi vonalon haladó kortárs hagyományok megújítására. Kár, hogy Szervét Tibor szép angolsággal és zeneiséggel előadott szövegmondása ellenére csak halvány képet kaphattunk zene és szöveg viszonyáról.
Dinyés Dániel: Canti Senza Parole (Énekek szöveg nélkül) című kompozíciója azonban nemcsak ezt a problémát oldotta meg, de rendkívül érzelemgazdag karaktereivel is méltó keretet adva rímelt a Schönberg-mű által elindított érzelmi gazdagságra. Kolonits Klára ihletett szépségű szopránja mellett különösen a Vékony Ildikó cimbalomművész emlékének ajánlott második tétel volt egészen katartikus. Ebben Szalai András cimbalom- és Winkler Orsolya hegedűszólója tette felejthetetlenné az amúgy is mélyen átélt előadást.
Kovács Attila írása.