A parkolási rend változó igények miatt esedékes átalakításáról szólt a március 27-ei közmeghallgatás.
Ahogy arról korábban beszámoltunk, a városvezetés kezdeményezésére újra a pécsiek dönthettek arról, hogy mi legyen az aktuális közmeghallgatás tárgya. A város honlapján lezajlott szavazásra 313 voks érkezett a március 19-ei határidőig, a többség pedig (50 százalék) arra szavazott, hogy a városi parkolási rend átalakítása legyen a közmeghallgatás kiemelt témája. A további lehetőségek közül az Áper laktanya ipari parkká fejlesztésére a válaszadók 32 százaléka, a „Dönts Velünk!” közösségi költségvetés eddigi tapasztalataira és jövőjére pedig 18 százaléka adta le szavazatát.

A közmeghallgatást a pécsi önkormányzat március 27-én, csütörtökön délután tartotta a Pécsi Kulturális Központ Apáczai Művelődési Ház színháztermében, tucatnyi érdeklődő előtt.
Az ülést Péterffy Attila polgármester nyitotta meg, majd a parkolási rend változó igények miatt esedékes átalakításáról Magay Miklós városüzemeltetési főosztályvezető tartott egy részletes prezentációt, amelynek kezdetén kiemelte, hogy a város parkolási rendelete folyamatosan változik, hiszen változnak az azt befolyásoló körülmények és elvárások is, valamint rendre keletkeznek olyan parkolási „anomáliák” is, amelyeket kezelni kell.
A 2021-es városi parkolási rendelet alapelveinek, eszközeinek (korlátozott várakozási övezet, bérletek és engedélyek, stb.) és kialakítástörténetének, valamint a rendelet 2024-es – többek között a tettyei és az ispitaaljai övezeteket érintő – módosításának felidézése után a főosztályvezető rátért a rendeletet érintő idei lakossági módosítási igényekre. Ezek a következők:
- övezeti határok módosítási igénye
- kizárólag lakók számára fenntartott parkolók létesítése
- a korlátozott várakozási övezetek használati rendjének módosítása
- diplomáciai testületek parkolási igényének egységes rendezése
- ételfutárok védettövezet-használata.
Ezután kitért arra, hogy fizető övezetbe vonási igény merült fel az Endresz György utcában, Kertvárosban, a Littke József utcában, a Katalin utcában és a Felsővámház utcában. Ezekkel kapcsolatosan hatástanulmányokat kell készíteni – mondta.
A lakók számára használható parkolók bevezetése fővárosi mintára történne. Ez a megoldás kifejezetten a túlterhelt, intézményekhez közeli közterületeknél merült fel – részletezte. Kísérleti jelleggel még idén bevezetnék – tette hozzá.
Övezeti korrekciós igény merült fel a lakók részéről – folytatta – az Aradi vértanúk útja keleti szakaszánál, a Dr. Majorossy Imre utca déli szakaszánál és az Árkádnál, ahol nemrég megszűnt az ingyenes parkolás (más, közeli közterületen lenne igény új parkolási lehetőségre)
A fenti problémák megoldását nehezíti a gépjárművek számának folyamatos növekedése, valamint az ingázók számának emelkedése.
Végezetül kiemelte, hogy a parkolás rendeleti szabályozásával új parkolóhelyeket nem hoznak-hozhatnak létre, a rendelettel „a meglévő kapacitás feletti igénybevétel” szabályait lehet meghatározni és megváltoztatni. A rendelet tehát csak egy eszköz a parkolási problémák csökkentésére.
Bognár Szilvia (Tiszta Kezek) kérdésére Péterffy Attila elmondta, hogy nem tartja indokoltnak, hogy az Árkád környékén a pécsiek a pécsi parkolási kártyával 30-60 percig ingyenesen parkolhassanak. Ruzsa Csaba alpolgármester hozzátette, hogy az Árkáddal történt egyeztetéseik során kiderült, hogy az ingyenes 60 perces parkolás megszüntetése előtt már nagyon sokan csak ingyen parkolónak használták a bevásárló központot. Ettől függetlenül jelenleg is sokan parkolnak az Árkádban. A probléma inkább az – mondta –, hogy azok, akik eddig az Árkádot használták, most „átszivárogtak” a vásárcsarnokhoz. Tehát nem a vásárcsarnok vásárlói használják a csarnok környékén található parkolókat. Meg kell vizsgálni, hogyan lehet ezeket a parkolókat kizárólag a vásárlók számára biztosítani, ahogy azt is, hogy emelkedett-e a környéken a parkolóhelyeket kereső „keringő” autók száma – emelte ki.
Egy érdeklődő kérdésére Ruzsa Csaba elmondta, hogy a gyermekklinika környékén valóban problémás a parkolás, ezen pedig dolgoznak, többek között felmerült egy, a Kiss & Go rendszerhez hasonló megoldás.
Egy másik lakossági kérésre – állítsák vissza az Aradi vértanúk útja korábbi parkolási rendjét – Magay Miklós elmondta, hogy tudnak a problémás szakaszról, megfontolják a javaslatot.
Deák Andrea (Mosolymanó) kérdése az volt, hogy van-e olyan felmérése a városnak, amely számszerűsíti Kertváros problémás parkolási területeit. Ruzsa Csaba elmondta, hogy van, 6-7 „gócpontot” ismernek, dolgoznak az ügyön, továbbá azt látják, hogy a teherautók nagy számban foglalják el a városrészben a lakossági parkolóhelyeket. Ha kell – tette hozzá – az építési szabályzatot megváltoztatva is javítanák az érintett kertvárosi környékek parkolási lehetőségeit.
Visszaállítható-e a Tettye utca – Vince utca korábbi cirkuláris rendje? – kérdezte egy érdeklődő. Ruzsa Csaba elmondta, hogy az ügyet a terület képviselőjével (Háber István, Fidesz) érdemes megvitatni, aki tartott a témában több fórumot is. A problémát egyébként a környéken élők körében társadalmasítani fogják, tehát felmérik az utcában élők igényét.
Meixner Barna, a Biokom vezérigazgatója a fentiekhez hozzátette, hogy folyamatosan kapják a lakosoktól és a képviselőktől a parkolóhely-létesítési igényeket, amelyeknek az erre felhasználható büdzsétől és persze a lehetőségektől függően igyekeznek megfelelni.
Arra a lakossági felvetésre, hogy a régi vásárcsarnokból lehetne-e részben-egészben parkolóházat kialakítani, Ruzsa Csaba elmondta, hogy akkor igen, amennyiben az épület mellett lesz zöldfelület, az épületben pedig irodahelyek, ezek ugyanis a hasznosítás szerződési feltételei.
Egy uránvárosi érdeklődő felvetésére Péterffy Attila elmondta, hogy a városrészben valóban megoldatlan az intézmények környékén tapasztalható parkolóhely-hiány (amit az intézményekben dolgozók autói okoznak), amelynek kezelésében az intézmények (pl. iskolák) eddig nem voltak partnerek. Mint mondta, csak úgy lenne lehetséges parkoló-kialakítás, ha a zöldfelületeket áldoznák ezért be, ezt viszont nem fogják meglépni, mivel Pécsen nagyon sokan nem is értenek egyet a parkolóhelyek számának növelésében. Magay Miklós ehhez hozzátette, hogy Uránvárosra egyrészt nem is terjed ki a rendeletváltozás, másrészt – folytatta – a nyilvános, közterületi parkolóhelyek mindenkinek szólnak, nem csak az adott utcában vagy környéken élőknek. Hangsúlyozta: a városnak nem kötelezettsége, hogy minden lakónak személyre szóló parkolóhelyet biztosítson.
A közmeghallgatás ezután egyéb témák, lakossági problémák felvetésével és megvitatásával folytatódott.