A nyomozós sztorikat sokan kedvelik, viszont ahhoz képest, hogy milyen sok van belőlük, viszonylag kevés közöttük az igazán színvonalas. Aki szereti az izgalmas krimiket, de nem éri be a CSI különböző, egy kaptafára készített verzióival, annak most mutatunk négy olyan sorozatot, amiket mindenképp érdemes elkezdeni az egyre rövidülő kora tavaszi estéken.
A törvény nevében (True Detective, 2014)
Most ért véget az HBO vadiúj sorozatának első évada, ami méltán nyerte el a nézők és a legkritikusabb kritikusok tetszését egyaránt. Nagyon lassan kibontakozó narratíva, hosszú snittek és párbeszédek, puritán látványvilág, esendő karakterek – valószínűleg épp ezek azok a jellemvonások, ami miatt ennyire lehengerlő ez a sorozat. Pontosabban ez az évad, ugyanis egyelőre azt még nem lehet tudni, folytatódik-e széria, az azonban biztos, hogy ez a történet ezekkel a szereplőkkel lezárult. Méghozzá olyan feszült epizódokkal, amik a nézők maximális figyelmét igénylik, mintegy őket is bevonva a nyomozásba az által, hogy mindig csak információmorzsákat szórnak el a gyilkosra vonatkozóan.
A két nyomozó, Marty (Woody Harrelson) és Rust (Matthew McConaughey) három idősíkon szimatolnak egy louisianai sorozatgyilkos után, aki fiatal lányokat és gyerekeket ejt áldozatául. Mindketten kemény fiúk a maguk módján, ugyanakkor az esendő és kissé nyomorult jellemük miatt nagyon messze vannak az átlagos amerikai sorozatokban reprezentált szuperdetektív karakterektől. És talán emiatt is több ez a történet annál a lagymatag narratívánál, amit a jól ismert krimiszériák általában nyújtani szoktak. Nic Pizzolatto, a True Detective szerzője egy olyan kegyetlen világot festett, amihez foghatót ebben a műfajban még nem sikerült másnak.
Hannibal (2013-)
Nemrég kezdődött el a Thomas Harris regényeiből jól ismert Hannibal előéletét feldolgozó sorozat második évada, amely műfaját tekintve krimi-thriller. Szuggesztív, sötét és helyenként kissé gyomorforgató széria, amelynek első évadában többek közt a tébolyult emberi elmébe nyerünk betekintést. A címszerepben Mads Mikkelsen nyújt lélegzetelállító alakítást a pszichopata agyturkász bőrébe bújva. Gyönyörűen fényképezett, látomásokkal teletűzdelt kockák pörögnek a néző előtt. A nyomozás nagyon izgalmasan alakul az által, hogy egyszerre több bűntény is terítéken van, miközben a főszereplők maguk is a gyanú árnyékába kerülnek. Will, a látomásai miatt segíti a nyomozókat, ugyanis képes belehelyezkedni a gyilkosok bőrébe, csakhogy pszichológusa, Hannibal tudta nélkül egy kísérletet végez el rajta…
Luther (2010-)
A brit BBC bűnügyi pszichológiai drámája eddig három évadot élt meg, főszerepében John Luther (Idris Elba) detektívfelügyelő nyomoz Londonban a sorozatos elkövetéseket vizsgáló bizottság élén. Egy nyomozózseniről van szó, akit intuitív tehetsége miatt egyesek az angol dr. House-ként emlegetnek. A sorozat legnagyobb érdeme talán az, ahogyan hagyja kibontakozni a gyilkosok történetét. Megismerhetjük a motivációikat, lelkivilágukat, gátlástalanságukat. A magánéleti gondokkal küzdő nyomozó és a pszichopata Alice (Ruth Wilson) párbeszédei üde színfoltot visznek azokba az epizódokba, amelyekben feltűnik a vörös hölgy – aki egyesek szerint az egyik legjobb sorozatkarakter, akit valaha megírtak.
Sherlock (2010-)
Eddig három évadot mutattak be a brit készítésű sorozatból, ami hamar sokak kedvence lett. Ez nem is meglepő, hiszen Sherlock Holmes karaktere önmagában is szinte biztos sikert jelent. Főleg akkor, ha sikerül őt ennyire különc, szociopata zseniként ábrázolni. A főszereplő, Benedict Cumberbatch hamar a nézők kedvence lett, még a legjóképűbb férfi címet is elnyerte. Hű társa, dr. Watson nem maradhat ki a történetből, Martin Freeman alakítja a kissé esetlen dokit. Az évadok három, egy-egy játékfilmnyi hosszúságú részből épülnek fel, amelyekben a fordulatos nyomozásokon túl olyan szemszögből láthatjuk Londont, ahogy előtte még soha. Gyors snittekkel, pörgős képekkel és inzertekkel operálnak a készítők és mindig tartogatnak egy olyan csavart, amire senki sem számítana.