Fontos, kifejezetten Baranyát érintő közlekedési fejlesztésekről határozott a kormány az óév utolsó napjaiban: nemcsak az M6-os és az M60-as gyorsforgalmiról van szó a programban, hanem más útépítésekről, új határösszekötésekről és vasúti beruházásról is.
Ahogy a Magyar Közlönyből kiderül, egy kifejezetten Baranyát érintő közlekedési fejlesztési tervet fogadott el a kormány 2017 utolsó napjaiban, amely révén a megye új folyosókat kapna, és ezáltal a szakemberek szerint a gazdaság is jelentősen élénkülhetne a térségben. A közelmúltban számoltunk be róla, hogy a Baranya Megyei Önkormányzat készített egy felmérést, amely azt mutatja, a térség hátrányainak jó része a közlekedési és határforgalmi hiányosságokra vezethető vissza. Míg a nyugati határokon átlagosan 2-4 kilométerenként lehet átkelni, addig a horvát-magyar szakaszon átlagosan 55 kilométerenként van egy-egy átjáró – Baranyában egészen pontosan három, Beremenden, Drávaszabolcson és Udvarnál. Ez pedig olyan, mintha fal zárná el délről a megyét.
Egy új határátkelő biztosan lesz, az M6-os gyorsforgalmi folytatásához kapcsolódóan Ivándárdánál. A kormányhatározat fel is kéri a belügyminisztert, folytasson tárgyalásokat a horvát féllel egy schengeni előírásoknak megfelelő határ kialakításáról. Ugyancsak tárgyalást folytat a magyar kormány arról, hogy az M6-os ne vezessen a semmibe, hanem a horvát oldalon összekapcsolódjon az A5-ös gyorsforgalmival. Az M6-os előkészítése egyébként gőzerővel zajlik, ahogy arról beszámoltunk, már a kiviteli és műszaki terveket készítik.
A kormányhatározat ugyanakkor hasonló feladatokat tűz ki az M60-as Pécs-Barcs közötti folytatására is, itt szintén egyeztetés indul a horvát féllel, hogy a szomszédban is folytatódhasson az útpálya. A határozat szerint az M60-as négy év múlva készülhet el.
Egy másik fontos útfejlesztés is szerepel a kormányhatározatban: a 67-es utat építenék tovább Szigetvártól Zalátáig, illetve megkezdik a tárgyalásokat a horvátokkal az út túloldali csatlakozásáról is. Ehhez a későbbiekben hídra is szükség lesz, hiszen itt a Dráván is át kell kelni. Egy új híd építése korábban szintén szerepelt már a megyei tervekben. Ha a 67-es baranyai folytatása elkészül, az más szempontból is kedvező lenne a megyének: új folyosó nyílna a Balatonig, mivel az új 67-es somogyi szakasza már épül.
Emellett Baranya délkeleti részén is épülhet egy út, Sárok és a horvát oldal, Főherceglak között – ez szintén új határátlépési pontot jelent.
Az új határátkelők és útfejlesztések mellett a kormányhatározat vasúti beruházást is meghatároz: el kell indítani a Budapest-Pécs-Eszék járatot, amelyen átszállás nélkül 5 és fél óra alatt lehetne eljutni a magyar fővárosból a horvát városba Pécs érintésével.