A közelmúltban elkészült autópálya-beruházások pénzügyi folyamatait ellenőrizte az Állami Számvevőszék. E szerint a Dunaújváros és Pécs közötti sztrádaszakasz építése során számos hibát vétettek. Klikkeljen a teljes jelentésért!
Az Állami Számvevőszék a 2009-ben és 2010-ben befejeződő autópálya-beruházásokat, s azok pénzügyi folyamatait ellenőrizte. Az ellenőrzés célja annak értékelése volt, hogy a beruházások a kitűzött célokkal és a jogszabályokkal összhangban valósultak-e meg, a beruházásokra megkötött szerződéses megállapodások, koncessziós és egyéb szerződések segítették-e a határidő betartását, a minőségi követelmények teljesítését, a költségtakarékosságot.
Vizsgálták, hogy a PPP-projektek, mint amilyenben a az M6-M60 szakasz is megépült, keretében megvalósított beruházásoknál alátámasztott volt-e az autópályák üzemeltetéséhez kapcsolódó, az államot terhelő rendelkezésre állási díj fizetése. A finanszírozási konstrukciók biztosították-e a beruházásokhoz szükséges források időbeni rendelkezésre állását, a pénzügyi források biztosították-e a beruházások hatékony megvalósítását, továbbá hasznosultak-e a korábbi számvevőszéki ellenőrzések javaslatai.
Megállapították, hogy az M6-os sztrádán a Bátaszék és Véménd közötti szakaszon az alagutak megépítése nem volt teljes körűen bizonyított. Mint írják, az M6/M60 autópálya esetében a munkaterületek átadásához szükséges előfeltételek (területszerzés, régészet, lőszermentesítés) sem voltak teljes körűen biztosítottak.
A koncessziós szerződésre vonatkozó pályázatok kiírásának időpontjában a területszerzés nem fejeződött be. Az M6-os Dunaújváros és Szekszárd közötti szakasza kapcsán az összes terület hatvan százaléka állt rendelkezésre, míg a másik két szakasz (Szekszárd-Bóly, illetve az M60 Bóly-Pécs közötti szakasz) esetében ez az arány kilencven százalékot ért el.
A sztráda építése során mindhárom szakaszon előfordultak, hogy jóváhagyott tervek nélkül végezték a munkákat. A biztonsági követelményeket súlyosan sértette, hogy az M6 autópálya Dunaújváros-Szekszárd közötti szakaszán jóváhagyások nélkül 52 darab hídon összesen mintegy 3440 méter hosszúságban építették be hídkorlátokat.
A visszsságoknak ezzel ugyanakkor még nincs vége. Ha el akar mélyülni a témában, KLIKKELJEN IDE az ÁSZ részletes jelentéséért!