Nem lehet elégszer felhívni a figyelmet a biztonságos közlekedésre – nem véletlen, hogy már kisiskolásoknak is szerveznek rajzpályázatokat, vetélkedőket ebben a témában. A statisztikák azt mutatják, hogy a közúti baleseteknél szinte minden esetben közrejátszik az emberi tényező. Ebből következik, hogy száz esetből kilencvenkilencszer tehetünk is a dolgok ellen.
A „leggyengébb láncszemek”: a gyalogosok
Az utcai közlekedés leggyengébb, legvédtelenebb „résztvevői” a gyalogosok. Ezért rájuk kell a legnagyobb figyelemmel lenni, mert nem szükségszerű, hogy este a sötétben minden járókelő láthatósági mellényt viseljen.
A késői vagy hibás reakcióidő mellett elképesztően sok balesetet okoz az okostelefon, ami pont minket butít el annyira, hogy megfeledkezzünk a körülvevő veszélyekről az utcán. A csetelés, a szelfizés rengeteg halálos baleset oka volt már. Emlékezetes, a pár éve őrületként tomboló játék, a PokémonGO! névre keresztelt alkalmazás is világszerte követelt áldozatokat, akik vaktában rohantak okostelefonjukkal az utcán, hogy „befogjanak” pár virtuális szörnyecskét.
Érdekes adat, hogy egy sms elolvasása öt másodpercet vesz el az életből, ami bőven elegendő egy tömegkarambol okozására, vagy egy gyalogos elgázolására.
A szakértők megkülönböztetnek tartalomfogyasztást és tartalomgenerálást. Előbbi esetben üzeneteket, híreket olvasunk, képeket-videókat nézegetünk. A tartalomgenerálásnál pedig mi írunk üzeneteket, készítünk szelfiket és videókat a kocsiban/biciklin. Életveszélyes mindkettő, utóbbi talán még egy fokkal rosszabb is.
Óvatosan két keréken is!
A kerékpáron való közlekedés egyre nagyobb teret hódít és próbálják mindenhol ösztökélni a lakosságot, hogy pattanjanak bringára – testmozgásnak kiváló, nem szennyezi a környezetet. Viszont mindettől függetlenül a biciklis közlekedés ugyanúgy veszélyforrás, mint a gyalogos vagy az autós.
Annak ellenére, hogy mindenféle vizsga vagy engedély nélkül nyeregbe lehet pattanni, a kerékpárosoknak is ismerniük kell a rájuk vonatozó közúti szabályozásokat – járdán csak akkor lehet például közlekedni, ha nincs kijelölt útvonal és az úttest sem alkalmas a két keréken való közlekedésre.
Pécsett is egyre több a bicikliseknek szánt útszakasz, ma már többkilométeres kerékpárút vezet az egyetem Ifjúság úti kampuszaitól a Zsolnay-negyedbe, kész a terv Kertváros és Tüskésrét összekötésére a belvárossal, Uránvárosban is a Hajnóczy utcai piaccal együtt egy új útvonalat alakítanak ki a bringásoknak. Ugyanakkor sokan a forgalmasabb utcákon is tekernek, így mind az autósoknak, mind a bicikliseknek türelmesebbnek, figyelmesebbnek kell lenniük, hogy elkerüljék a baleseteket.
Gyorshajtás, gyorshajtás és gyorshajtás
Az autósokra is rendkívüli felelősség hárul az utakon, hiszen egy gázolás vagy egy súlyosabb karambol könnyen halálos kimenetelű lehet.
A rendőrök több éves statisztikái szerint az autós közúti balesetek leggyakoribb oka a gyorshajtás – minden harmadik esetért ez a felelős. És sokszor a relatív gyorshajtás a baj okozója, vagyis amikor nem lépjük át a megengedett sebességhatárt, de nem az útviszonyoknak, a környezeti körülményeknek megfelelően választjuk meg a sebességet. Ez fokozottan igaz az őszi, téli hidegebb évszakokra.
A be nem tartott követési távolság, az elsőbbségadás figyelmen kívül hagyása és a szabálytalan kanyarodás szintén nagyon gyakran előfordul. A megyében évente még mindig 10-20 halálos baleset történik.