Nagy sikerrel mutatkozott be kilenc fiatal magyar divattervező a szakma egyik legnagyobb szabású nemzetközi rendezvényén, a berlini divathéten (Berlin Fashion Week).
A Hungarian Style című programsorozat révén a német fővárosban is megmutatkozott, hogy a Lajtától keletre is van izgalmas, naprakész és előremutató divattervezés – mondta az MTI-nek pénteken Berlinben Baksa-Soós Vera, a program kurátora.
A berlini magyar nagykövetség és a magyar kulturális intézet (Collegium Hungaricum Berlin, CHB) közös szervezésű bemutatósorozata bekerült a Berlin Fashion Week hivatalos programjába, így komoly nemzetközi figyelem irányult a magyar tervezők új nemzedékére a kultúra és a kreatív gazdaság összes többi területéhez hasonlóan a divatban is egyre inkább meghatározó globális tényezővé fejlődő német fővárosban.
A tervezők – akinek többsége a Moholy-nagy Művészeti Egyetem Design Intézetében (Mome Design) diplomázott – a környezeti, társadalmi, kulturális folyamatokra érzékenyen reagáló, „21. és 22. századi” filozófiát képviselő munkákat mutattak be a csütörtökön véget ért kétnapos programon, és a nagykövetség épületében berendezett közös showroom nemcsak a kortárs magyar textiltervezés irányait mutatta fel, hanem a képzőművészet más műfajai, így a szobrászat és az installáció elemei révén egy sajátos szemléletet és életstílust is – emelte ki Baksa Soós Vera.
A CHB munkatársa hangoztatta, hogy a Berlin Fashion Week hivatalos programjaként a Hungarian Style lehetőséget adott a fiatal tervezőknek, hogy „belekukkantsanak és akár bele is kerüljenek” a divatszakma nemzetközi vérkeringésébe. A német fővárosban szerzett tapasztalatok alapján a kilenc tervező közül négyen-öten – köztük például Merényi Zita csapata a Provo-CUT nevű márkával, vagy éppen az Anna Amelie márkájú táskák és kiegészítők tervezője és Abonyi Alma a hordható képzőművészeti alkotásként működő, Alma Abonyi márkanévvel készülő táskáival, hátizsákjaival – mindenképpen megállják a helyüket a nemzetközi mezőnyben, és a berlini bemutatkozás révén tovább léphetnek előre pályájukon – tette hozzá a kurátor.
A Hungarian Style mindent egybevetve azt bizonyította, hogy nem igaz az a tétel, miszerint „a Lajtától keletre nincs izgalmas dizájnerkedés” – hangsúlyozta Baksa-Soós Vera, aki Pintér Ritával, a nagykövetség diplomatájával együtt szervezte a programot.
Az idei nyári Berlin Fashion Weeken megmutatkozó egyik fő trend, hogy a szakma figyelme a férfiak felé fordul, mintha ismét kialakulna a „rokokó társadalom”, amelyben inkább a férfiak „páváskodnak”, és nem a nők – mondta a kurátor, kiemelve, hogy a magyarországi divattervezés ebben a vonatkozásban is kapcsolódik a nemzetközi folyamatokhoz, amit az is mutat, hogy a Hungarian Style-on bemutatkozó tervezők csaknem fele férfi volt.
A Provo-CUT, Alma Abonyi és Anna Amelie mellett a nagykövetség és a CHB szervezésében az Aarion Clothing, Daniel Benus, a KITIN, Kata Szegedi, a November és a Zako márka mutatkozott be Berlinben. A programsorozat keretében mutatta be új kollekcióját a népies magyar formavilág elemeiből építkező, Berlinben már ismert Piroshka is.
A 2007-ben indított Berlin Fashion Week-et évente kétszer – januárban és júliusban – rendezik meg. Az idei nyári divathéten több mint 3 ezer márka szerepel és több mint 70 nagyszabású divatbemutatót tartanak. A péntek este véget ért ötnapos rendezvény a szervezők várakozása szerint 200 ezernél is több látogatót vonz Berlinbe, és a városvezetés számításai alapján bő 240 millió euróval járul hozzá a tartományi rangú főváros gazdasági teljesítményéhez.
Németország valamennyi települése közül Berlinben fordulnak elő a legnagyobb sűrűségben divattal, divattervezéssel foglalkozó vállalkozások, a szakmában nagyjából 3500 vállalkozás tevékenykedik és több mint 20 ezer embert foglalkoztat. Az ágazat forgalma meghaladja az évi hárommilliárd eurót.