Új állomásához érkezett a több éve folyamatosan megújuló pécsi tömegközlekedés, átadták ugyanis azt a négy új, valós idejű utastájékoztató táblát, amelyeknek köszönhetően a pécsiek percre pontosan tudni fogják, hogy mikorra várható a buszuk.
Böngésszük a kifüggesztett buszmenetrendeket, próbáljuk nagy nehezen kiszámolni, hogy a buszunk indulása óta hány perc telt el, és hogy mikorra kellene megérkeznie a járgánynak. Mindennek az eredménye sokszor az, hogy kiderül: a buszunk már elment, éppen lekéstük. Ez azonban Pécs belvárosában már nem lesz így a továbbiakban, ugyanis a város beszerzett négy valós idejű utastájékoztató táblát, amelyek megkönnyítik a polgárok dolgát.
A Vásárcsarnok és az Árkád előtt emelt kijelző egyoldalas, míg a NAV épülete és a Konzum Áruház előtt található tábla kétoldalas, de mind a négy készülék folyamatosan ad jelzéseket a valósidejű forgalmi helyzetnek megfelelően, tehát a nap 24 órájában láthatjuk majd, hogy mennyit kell várni a járatainkra. Emellett a kütyük azt is kijelzik majd, ha valahol forgalmi zavarok – vagy egyéb rendkívüli esetek – keletkeznek. A vakok és gyengén látók számára a szükséges információkat a hangos utastájékoztatás teszi lehetővé, amit egy gombnyomással el lehet érni a táblákon. A buszmegállókban várakozók biztonságára a táblákba beépített térfigyelő kamerák gondoskodnak.
Páva Zsolt, Pécs polgármestere az utastájékoztató táblák átadásakor elmondta, hogy a fejlesztés szervesen illeszkedik a pécsi közösségi közlekedés megújításának programjába, amely 2013-ban indult a buszcsereprogrammal. A jelenleg is tartó projektnek köszönhetően a járművek átlagéletkora a néhány évvel ezelőtti 16 évről 8 évre csökkent.
A polgármester ezután kitért arra is, hogy az utóbbi években jelentős könnyítéseket vezettek be a Tüke Busz Zrt.-nél, így a kisgyermekesek, a polgárőrök is a diák/nyugdíjas bérletek árán válthatnak bérletet, továbbá megemlítette, hogy a buszokon már képes és hangos utastájékoztatás is megvalósult, és – ami talán a legfontosabb – minimálisra csökkent a járatkimaradások száma és a fonódó hálózat bevezetése óta már átszállás nélkül is elérhetővé váltak az egymástól távolabb eső pécsi városrészek.
Páva Zsolt végezetül hozzátette: a fejlesztésekkel nem állnak meg, ugyanis elektromos buszok beszerzését tervezik, a flottában maradt korosodó buszokat pedig – ahogy eddig is – időről időre cserélik majd, hogy a járművek átlagéletkora alacsony maradjon.
Fontos tudni, hogy ha olyan busz érkezik az utastájékoztatóval felszerelt megállókba, amelyben nincsen fedélzeti számítógép, akkor a menetrend szerinti érkezési idő jelenik meg a kijelzőn. Ilyen esetekkel pedig fogunk találkozni, hiszen a jelenleg is zajló buszcsereprogram keretében a járműkövető rendszerek átszerelése folyamatosan zajlik.
Az egyik egyoldalas és az egyik kétoldalas tábla árát a Tüke Busz fizette, amelynek költsége 3,5 millió forint volt. Emellett az üzembe helyezés díját is a cég állta, ami 1,5 millió forintba került.
A másik egyoldalas és kétoldalas tábla az azokat készítő pécsi HC Linear Kft. felajánlásával állt üzembe.