10 C
Pécs
szerda, november 20, 2024
KezdőlapPécs Aktuál"Polgárháború kellett ehhez máshol"

„Polgárháború kellett ehhez máshol”

Exkluzív interjút adott lapunknak dr. Szabó Iván, aki igen komoly szerepet játszott abban, hogy Pécs 2009-ben visszavette a vízszolgáltatást, mint ahogy abban is, hogy pont kerüljön a Vízműháború” végére. Az ügyvéd szerint, ami most sikerült Pécsnek, azt máshol fegyverrel kényszerítik ki.  

Megegyezett Pécs és a Suez. Ezt azt is jelenti, hogy a város eddigi minden lépése törvényes és jogszerű is volt ebben az ügyben? 

Pécs minden eddigi lépése törvényes volt, és ezt a bíróságok is így látták, mert igen sok peres ügy zárult már le ebben az ügyben. A szerződéses megállapodásban, amit a Suez-zel kötöttünk, az is szerepel, hogy a felek minden jogi eljárást lezárnak egymással szemben, semmiféle követelésük nincs a másik féltől.

Ki örül jobban a megegyezésnek, a Suez vagy Önök?

Már 2009 októberétől folyamatosan tárgyaltunk a franciákkal, rendszeresek voltak az írásos és a szóbeli egyeztetések. 2010 őszén majdnem meg is egyeztünk, és noha szóban meg is állapodtunk, végül visszaléptek. Amikor azt látták ők is, hogy Magyarországon minden jelentősebb pert megnyertünk, próbálkoztak a nemzetközi választottbírósággal. Az viszont meglepte őket, hogy mi ezt örömmel fogadtuk, sőt bizonyos szempontból mi kezdeményeztük és sokkal aktívabbak is voltunk. Visszatérve a kérdésére, azt hiszem, végül kezdtek igen komolyan elbizonytalanodni a jogvita eredményét illetően, ők ezért törekedtek a megállapodásra, mi pedig azért, mert tudtuk, hogy 5 milliárdig éri meg önálló szolgáltatóval dolgozni. Szóval ez az 1 eurós részvény vételár és a 3 milliárdos kompenzáció jobb, mint amire eredetileg is számítottunk.

 

Az ellenzék számítása szerint kb. 5 milliárdba fáj az „adófizetőknek” Pécs szabadságharca. Ők azt mondják, most az került 3 milliárdba, ami 2009-ben 1,3 milliárdot ért, emellett pedig ehhez adják a Pécsi Vízmű hiteleit és tartozásait is. Mit szól ehhez?

Lehet mindenféle számot összeadni, meg azokat ki is lehet vonni, sőt még szorozni is lehet, éppen csak semmi értelme nincs. A Suez-zel kötött szerződés világos és egyértelmű. Pécsnek 1 euróba, azaz kb. 300 forintba kerültek azok a részvények, amelyek értéke 1 és 10 milliárd között mozgott a tárgyalások során. Ezen felül pedig az Állam állja azt a kompenzációt, amelyet egyébként mi is felajánlottunk, amiért idő előtt bontottunk szerződést a korábbi szolgáltatóval. Hogy Pécs konkrétan mennyire komoly vagyont és értéket nyert ezzel, arra én nem térek ki, mert ezt polgármester úr már elmondta.

Kevesen tudják, de ingyen vállalta ezt az ügyet, a város jogi képviselete egy fillérjébe sem került az önkormányzatnak. Miért nem kért legalább sikerdíjat?

Három okom volt, amiért úgy döntöttem, nem kérek ügyvédi munkadíjat. Az első, hogy tudtam, amennyiben sikerrel végigvisszük az ügyet, márpedig ebben biztos voltam, akkor mind jogi, mind erkölcsi értelemben történelmet írunk. Máshol ugyanis azt, amit most Pécs elért a világ egyik legnagyobb hatalmú és befolyású szervezetével szemben, fegyverrel szokták kikényszeríteni polgárháborúk során. Elég, ha csak Dél-Amerikára gondolunk és az ottani „víz-lázadásokra”. A másik ok, hogy ez az egész ügy számomra személyes volt. A harmadik, hogy mióta nyilvános Pécs sikere, azóta folyamatosan csörög a telefonom, szóval nem panaszkodom, van munkám elég.

Pécsen látjuk még mostanában? Van még feladat?

Bár a „vízműháború” most véget ért, ezzel párhuzamosan dolgozom azon is, hogy Pécs visszakapja, illetve fejleszteni tudja a városi tömegközlekedését. Ez egy hihetetlenül bonyolult és szövevényes, szintén külföldi cégekkel és nemzetközi pénzügyi érdekcsoportokkal tarkított ügy, amely nem kevés izgalmat tartogat még. A város szerencsére jó irányba tart, megoldották az új buszok beszerzését. Jogilag azonban még pontot kell tenni a korábbi, botrányos kiszervezésekre és mindarra, ami miatt Pécset sok milliárdos kár érte. A feladat másik része, hogy biztosítsuk, az az érdekcsoport, amely annak idején rátette a kezét a város milliárdos értékeire, cégeire és buszaira, ne tudjon újból bekavarni és megakadályozni a közösségi közlekedés fejlesztését. Nekik ugyanis sajnos ez a jól felfogott anyagi érdekük és mindent meg is tesznek ezért.

Hirdetés
KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Hírzóna

Abszolút Nő