A közigazgatási hivatalok jogutódjaiként a mai nappal, január 1-jével megalakultak a kormányhivatalok.
A kormányhivatalok a kabinet általános hatáskörű területi államigazgatási szervei, székhelyük a megyeszékhelyeken van, a főváros és Pest megye esetében Budapesten. A fővárosi és a 19 megyei kormányhivatal a jogszabályoknak és a kormány döntéseinek megfelelően összehangolja és elősegíti a kormányzati feladatok területi végrehajtását. A kormány célja a hivatalok létrehozásával, hogy az eddigi széttagolt, párhuzamosan működő területi kormányzati szerveket központosítsa. A hivatalokat kormánymegbízottak vezetik, akiket a közigazgatás-szervezésért felelős miniszter javaslatára a miniszterelnök nevezett ki.
A kinevezettek többsége fideszes, illetve KDNP-s parlamenti képviselő. Mivel a kormányhivatal-vezetői tisztség összeférhetetlen az önkormányzati pozíciókkal – és a kinevezettek közül sokan töltöttek be ilyen posztokat -, több megyei közgyűlésnek új elnöke, Pápának pedig új polgármestere lesz, és több városi önkormányzatban is változásokra kell számítani.
A fővárosi és a 19 megyei kormányhivatal hivatali szervezetét főigazgató vezeti, aki helyettesíti a kormánymegbízottat távolléte vagy akadályoztatása esetén.
A kormányhivatalok ügyfélszolgálati irodái az úgynevezett kormányablakok lesznek, amelyek a megyeszékhelyeken és a megyei jogú városokban, összesen 29 helyszínen működnek január 3-ától, hétfőtől. A kormányablakokban 29-féle ügyet lehet majd intézni, így lehet például ügyfélkaput nyitni, vállalkozásokkal kapcsolatos ügyeket intézni, családi pótlékot, gyest, anyasági támogatást igényelni, és általános tájékoztatást kérni.
A kormányhivatalok 2011. évi költségvetése 124 milliárd forint.