A minőségi kultúrájára büszke Pécs egyik ékköve a Harmadik Színház. A több mint 35 éve létrejött intézmény a kortárs magyar dráma országosan elismert kimagasló műhelye. Fennmaradása nemcsak a színházba járók, hanem a pécsiség eszmeiségét és lokálpatriotizmusát vallók számára is fontos kell, legyen.
Műsorpolitikájával és minőség iránti elkötelezettségével a Harmadik Színház olyan szerepet tölt be, és olyan példát kínál, amely nélkülözhetetlen a színháznak mint MŰVÉSZETI intézménynek a fennmaradása szempontjából. Ahogyan Pécs kiemelkedő művészeti műhelyeinek arculatát korábban is egy-egy jelentős alkotó határozta meg, a Pécsi Balettét Eck Imre, a Bóbita Bábszínházét Kós Lajos, úgy a Harmadik Színházét az alapító, a teátrum ügyvezető igazgatója Vincze János formálta és formálja, aki a város egyetlen Jászai-díjas rendezője.
A kortárs művészettel szembeni esetleges fenntartások kapcsán érdemes emlékeztetni arra, hogy voltak korok, amikor a közönség csak kortárs művészettel találkozott. Például az ókori Athén polgárai kizárólag kortárs szerzők (például Szophoklész) drámáit látták, ahogy az Erzsébet- és a Jakab-kor londoni lakói is csak kortárs darabokkal találkoztak (például Shakespeare műveivel). A Harmadik Színház a kortárs magyar dráma iránti elkötelezettségével olyan szerzőket hozott Pécsre és vitt színre, akik az elmúlt évtizedek legjelentősebb magyar színpadi szerzői közé tartoznak. Mint Spiró György, Kornis Mihály, Egressy Zoltán, Háy János, Parti Nagy Lajos, Székely Csaba és mások.
A kortárs alkotók műveinek kiválasztásában Vincze János kvalitásérzéke a meghatározó, amit a magyar mellett a színház műsorában jelenlévő külföldi szerzők is igazolnak, mint Harold Pinter vagy Martin McDonagh. Ezzel a műsorkínálattal a Harmadik Színház Magyarországon egyedülálló művészeti profilt teremtett, olyat, amely a kortárs szerzők művei révén – a színpadi megvalósításnak köszönhetően – a jelen egyéni és társadalmi kérdéseire reflektál, oly módon, hogy az előadásokban meghatározó a közönség számára felkínált önismereti jelleg.
A saját produkcióin kívül a Harmadik Színház kiváló befogadószínház programot is visz, melyben a határon túli társulatok jelenléte a meghatározó, ami mellett minőségi fővárosi produkciók is helyet kapnak a műsorban.
Mindennek a művészeti értéknek megmaradása és a színház további működése veszélybe került a színházon kívül álló gazdasági tényezők miatt. A Harmadik Színház megmentésére létrejött egy civil kezdeményezés, melynek kapcsán érdemes felidézni Pécs civil erejét, amelynek talán legjelentősebb példája, hogy közel két évtizede civil kezdeményezés indította el és a nyertes pályázattal szerezte meg Pécsnek az Európa Kulturális Fővárosa címet. Bízom benne, hogy a Harmadik Színház megmentésére indult mentőakcióban Pécs a maga civil erejét meg tudja, és meg fogja mutatni. Ehhez kérem az Önök támogatását.
P. Müller Péter