Mostanában minden zöld és környezetbarát lett Pécsen, jönnek az e-buszok és e-biciklik. A kevésbé kiépült, még gyerekcipőben járó elektromos autók azonban még nem terjedtek el sem itt, sem az országban. Töltőállomások már vannak, a szalonokban ott virít mindig egy-két modell, de még mindig kevesen vannak, akik eljutnak a vásárlásig.
A villanyautókkal még csak szalonokban és az expókon találkozunk, ám pár évtized múlva minden előrejelzés szerint már minden második autó elektromos meghajtású lesz. A jövő már elkezdődött, bár még csak kevesen látják a jeleit.
Melczer Péter, a pécsi Schneider Autóház értékesítési felelőse elmondta, van igény az elektromos autókra. Igaz, hogy csupán egy bizonyos réteg érdeklődik a modellek iránt, azok, akiknek van miből költeni az ilyen típusú autókra. Sőt, olyan vásárlók is vannak, akik szinte „visszajárnak”, és több villanyautó is a birtokukban van.
Amióta forgalmaznak elektromos kocsikat, összesen körülbelül 8-10 darab kelt el. Az autóház saját töltőállomást biztosít az ügyfeleknek.
Pécsen egy helyen, a Fordan Center mellett található nyilvános villanyautó-töltőhely, ott már többféle csatlakozóval is lehet tölteni a járgányokat.
Egy átlagos otthoni konnektorral 6-8 óra alatt lehet teljesen feltölteni egy autót – persze ez márkától és típustól is függ; villámtöltéssel egy speciális csatlakozóval fél óra alatt akár 80%-osra is fel lehet tölteni az akkumulátort. Egy harmadik típusú konnektorral, gyorstöltéssel 2-5 óra kell a százszázalékos töltöttséghez.
A környezetbarát megoldások non plus ultrája az, ha napelemről töltődik az autó, hiszen így abszolút költségmentes a „tankolás”. Igaz, hogy ezzel lassabban, és igen komoly energiát felhasználva lehet csak tölteni. De sok gyártó már erre is felkészült: a Toyota Prius 3-hoz már külön napelemes tető is rendelhető.
Jurasits Zoltán, a Magyar Autóklub dél- és közép-dunántúli régiójának vezetője szerint idővel tért hódítanak majd az elektromos működésű autók.
– Bőven megtérül az ára, és ez több tényezőnek is köszönhető: egyfelől sokéves garanciákat kínálnak a gyártók minden egyes alkatrészre – a Tesla például 10-et –, a szervízdíjtól, parkolási díjtól is el lehet tekinteni, ráadásul számos adókedvezmény jár egy villanyautó után, nem mellesleg környezetkímélő is.
Jurasits elmondta, adnak bizonyos kedvezményeket az elektromos autókra, de még nagyon árérzékenyek vagyunk ahhoz, hogy ez bárkit is motiváljon. Ám 10 éven belül a villanyautók ára már bőven a dízelese kocsikéval lesz egy szinten, sőt, lassan az utóbbiakért kérnek el majd többet.
Szerinte a villanyautó-vásárlás abszolút nem tekinthető a tehetősebbek luxusának, hóbortjának, hiszen ez a jövő. A nagyobb márkák közül már szinte mindegyik rendelkezik elektromos modellel, és azzal, hogy óriási számban hozzák őket az országba, próbálják a hagyományos kocsikat hátrébb szorítani a piacon.
Sok kritika éri a hibrideket, miszerint áruk magasabb mint a dízeleseké, de fogyasztásuk teljesen azonos. Jurasits szerint a hibrid autók egyfajta átmenetet képeznek a villany- és a dízelautók között, a fontos az, hogy miként használjuk a őket. Városi közlekedésre kiváló és sok százezret takaríthatunk meg vele, de rendszeres autópályás használatra abszolút nem javasolt.