Megdumálni a futárral, hogy most éppen hiába van a házunk előtt a nemrég rendelt mosógéppel, mert épp dolgozunk és nem, nem tudunk 4 előtt elszabadulni, és nem, holnap sem lesz jó ugyanez az időpont. Mert dol-go-zunk.
Csomagot házunkhoz vagy lakásunkhoz rendelni egyszerű, átvenni azonban kevésbé az. A probléma a futárszolgálatokkal az – és ezt bizonyára sokan megérezzük –, hogy akármennyire szeretnének rugalmas szolgáltatást nyújtani, ők is munkaidőben dolgoznak és mi is.
A jobbik eset az, ha a csomagunk befér a postaládába, a futár ilyenkor – ha nem vagyunk otthon – valahogy bejut a lépcsőházba, és bedobja a ládánkba. Családi ház esetén ilyen bíbelődéssel sem kell számolni.
A rosszabbik eshetőség viszont az, ha valami méretes dolgot rendelünk, például egy mosógépet, egy nagy zsák kutyakaját, vagy akármit, ami nem fér be egy postaládába. Ha ugyanis nem vagyunk otthon, ha mondjuk éppen dolgozunk, akkor jön a telefonálgatás a futárral, aki felhív minket, hogy mindjárt ott van a címünknél, ahol mi nagyon nem vagyunk. Na, ilyenkor mi van?
A munkahelyünkre rendelni hatalmas csomagokat nyilván nem éri meg, mivel a lényeg az lenne, hogy csak felhozza a futár, és kész. Ugyanez a helyzet akkor is, amikor a futárcégek felajánlják, hogy az adott településen található telephelyükre viszik a csomagot, ahol mi át tudjuk venni. Ez nagy csomagok esetében akkor működhet csak, ha a telephely közelében lakunk, hiszen onnan is nekünk kell valahogy hazafuvaroznunk a cuccunkat, amit még nehezebbé tehet az, ha nincs autónk.
A gond az, hogy hiába írjuk be a rendeléskor a „Megjegyzés” rubrikába, hogy délután 4 óra után vagyunk otthon. Az ország egyik legnagyobb futárszolgálatánál, a DHL-nél érdeklődésünkre ugyanis elmondták, hogy a futárok is munkaidőben dolgoznak, akárcsak mi. A futárszolgálat – ahogy a legtöbb ilyen társaság – futárai vidékre a fővárosból csak leugranak, este 6-ra már újra Budapesten kell lenniük. Egy hét alatt naponta egyszer kiviszik a címünkre az át nem vett csomagot, ami lehetőséget ad arra, hogy egyeztessünk, hogy valahogy megoldjuk a gondot.
De mit csináljunk, ha a futárszolgálattól kapott értesítő e-mailben az áll, hogy 8 órától 12 óráig vehetjük át a dög nehéz csomagot? Vegyünk ki szabadságot? A futárok ilyen esetekben leginkább annyit tudnak tenni, hogy megkérdezik: beadhatják-e a pakkot a szomszédunknak?
A DHL-nél és a DPD-nél is elmondták, hogy a futárok kerületekre és területekre vannak osztva, tehát haladnak folyamatosan címről-címre, ezért nincs lehetőségük visszafordulni vagy új címre megindulni. A futár nem mehet arra, amerre a címzett szeretné, mert az már lehet, hogy egy másik futár területe – mondták.
Kérdésünkre, hogy akkor most valóban nem létezik kényelmes, mindenki számára elfogadható egyezményes megoldás, azt a választ kaptuk, hogy a futárok mindent megtesznek azért, hogy leadhassák csomagjaikat a megadott címeken, de ehhez a mi együttműködésünk is szükséges.
Vagy rendeljünk olyan címre, ahol tudjuk, hogy rokonunk, barátunk, ismerősünk biztos otthon lesz a kiszállításkor (a tippünk egy nyugdíjas rokon „megbízása” lenne), vagy próbáljunk keresni egy segítőkész szomszédot, és ha egyik sem jön össze, akkor próbáljuk meg kikönyörögni magunkat a melóhelyről, hátha elengednek arra a „kis” időre, amíg átvesszük a pakkot.