Az elektromos autók kezdetben valóban a nem annyira teljesítményorientált környezettudatos városi autózást, mint az életstílust testesíttették meg. A technológia mögé azonban újabb és újabb, igen meghatározó piaci szereplők sorakoztak fel. Ez pedig teljesítmény tekintetében is alaposan átírta az erőviszonyokat.
Vagy zöld vagy sportos?
Bár a technológia dinamikus fejlődésének köszönhetően a tisztán elektromos autók már kiléptek a városi autó kategóriából, és a közvélekedés még mindig a Teslát tartja az elektromos autók csúcsának, a világ leggyorsabb kereskedelmi forgalomban kapható elektromos autója címét egy hajszállal ugyan, de talán mégis a horvát tulajdonú Rimac Nevera nyerte.
Az összkerék meghajtású Nevera 1,85 másodperc alatt gyorsul 100 km/h sebességre, a 160-as sebességhez pedig mindössze 4.3 másodpercre van szüksége. A beépített négy darab elektromotor összteljesítménye 1914 lóerő, végsebessége pedig óránként 412 kilométer. Külön bravúr, hogy a masszív akkucsomagnak köszönhetően egyetlen töltéssel akár 550 kilométert is képes egyhuzamban megtenni. Az viszont nem csoda, hogy világviszonylatban is mindössze 150 darab fut majd belőle az utakon, hiszen kétség sem fér hozzá: prémium kategóriás sportautóval van dolgunk.
Versenyképes: az elektromos autók teljesítménye
Jól látható tehát, hogy az elektromos autók könnyűszerrel fel tudják venni a versenyt a robbanómotoros társaikkal teljesítmény (lóerő), azaz gyorsulás, illetve végsebesség tekintetében is. Ami gyorsulást illeti, könnyedén hozzák, esetenként túl is szárnyalják a dízel vagy benzines autókat. Végsebesség tekintetében pedig ma már szép számmal találunk köztük 2-300 km/h körüli értékeket.
Bár a teljesítmény esetenként valóban bravúros, az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy ezeket a paramétereket sem a robbanómotoros, sem az elektromotoros sportautók tekintetében nem lehet kiélvezni a hétköznapi használat során, hiszen nem életszerű a házunk előtt így gyorsulni, és szabálytalan ilyen sebességgel száguldani az utakon. Ezért a zöld autók vásárlása vagy lízingelése során egy bizonyos szinten túl már nem is annyira az elektromos autók teljesítménye, sokkal inkább az akkumulátor kapacitása, azaz a hatótáv, illetve a töltési sebesség vagy képesség kap hangsúlyos szerepet a döntés meghozatalakor.
Azt, hogy nagy valószínűséggel az elektromos autóké a jövő, mi sem bizonyítja jobban, mint hogy egy EU-s szabályozás várhatóan egy-két évtizeden belül betiltja a hagyományos üzemanyaggal hajtott autók üzembe hozását Európában.
(x)