Ahogy nyár végén elhatározta, a pécsi városvezetés a Tüke Busz Zrt.-vel közösen elemezte az utóbbi két hónap lakossági visszajelzéseit, valamint a helyi járatokon bevetett utasszámláló eszközök mérési eredményeit. Ezek alapján állítottak össze javaslatcsomagot a buszmenetrend módosítására. November 16-tól léptek életbe a változások, melyekről Ruzsa Csaba alpolgármester tájékoztatta lapunkat.
Az eredmények egyértelműen kimutatták, hogy a tömegközlekedés optimalizációjára van szükség, ugyanis hétvégén és munkaszüneti napokon jóval kevesebben veszik igénybe a buszokat, mint egyébként. Az önkormányzat arra számít, hogy ha a járatszámokat ezekben az időpontokban csökkentik, megoldódnak a legforgalmasabb reggeli órákban, a lakossági jelzések alapján kialakuló problémák is. Emellett heti 1,5 millió forintos megtakarításra számítanak, a 820 forintos üzemanyagár ugyanis súlyosan megterheli a közlekedési vállalat költségeit.
– Kéthavonta mérjük fel a lakosság igényeit, illetve vizsgáljuk, hogyan tudjuk a bizonytalan sofőrlétszám ellenére biztosítani a szolgáltatás stabilitását. Szeptemberben-októberben azt láttuk, hogy szabad- és munkaszüneti napokon sok járat esetében csökkent jelentősen az utasok száma, kivéve a vásártérre és a vásárcsarnokba tartó járatokat. Ez utóbbi útvonalakon a csuklós buszokat meghagyjuk, de a város többi részére vonatkozóan optimalizációra van szükség a hétvégi tömegközlekedést illetően, így körülbelül 10 járművezető létszámának megfelelő kapacitást nyerünk. Ünnepnapokon alacsonyabb a visszaesés, körülbelül 4 sofőr munkaóráival egyenlő lesz ez a szám, amit átcsoportosítunk.
Mindezzel minimálisra csökkentenénk a hétköznapi járatkimaradást, megbízhatóvá tennénk a tömegközlekedést
– mondta el lapunknak Ruzsa Csaba. Hozzátette: november 16-tól módosul a menetrend, januárban pedig újra kiértékelik a lakossági jelzéseket és az utasszámok alakulását.
Elárulta: a menetrend stabilitása, a buszok pontos indulása a legfontosabb a pécsiek számára. Ennek rendeltek alá most több lépést is. Az alpolgármester szerint nagyon nehéz pénzügyi helyzetben van a közösségi közlekedés a 820 forintos üzemanyag és a sofőrhiány miatt. Látják, hogy több ponton módosítani kell a lakossági jelzések alapján, hogy elfogadható és tartható legyen a közösségi közlekedés színvonala Pécsett a jelentős anyagi problémák ellenére is.
A tömegközlekedéssel utazó pécsiek értékelése alapján három olyan pont került felszínre, ahol mindenképp beavatkozásra volt szükség: az MTA-székház környékén kapacitáshiány miatt többször volt problémája a forgalomirányításnak a reggeli csúcsidőben, vagyis nem a meghirdetett időpontokban érkeztek a járatok – a módosítást követően ez a probléma remélhetőleg a 32-es, a 36-os, a 46-os, valamint a 47-es vonalon is megszűnik majd az alpolgármester szerint. Másodikként a Malomvölgyi út környékén tapasztalt elcsúszásokat említette, melyeket szintén a szabad- és munkaszüneti napokon megnyert „sofőrerőforrásokkal” oldanának meg. Végül arról beszélt, hogy az eddigi 130-as járat kapja meg az emblematikus 30Y jelzést, míg a korábbi 30Y járat ezentúl 4KY jelzéssel közlekedik majd hétköznap reggelenként Újhegyről a Klinikák felé. A módosításokról szóló előterjesztést a Városfejlesztési és Kommunális Bizottság tagjai hétfői ülésükön egyhangúlag támogatták.
Emlékeztetett: szeptemberben az önkormányzat a magas üzemanyagárak miatt emelte a Tüke Busz Zrt. támogatási összegét 600 millió forinttal, és ez év végéig vizsgálják, milyen további lépésekre van szükség ahhoz, hogy a vállalat stabilan működhessen, az utasok érdekében.
– Különböző érdekvédelmi szervezetekkel együtt tettünk arra javaslatot, miként lehet a buszsofőrök létszámát növelni. Ennek eredménye, hogy egy jogszabálymódosítás után B kategóriás jogosítvány után közvetlenül lehet már D-t letenni, nincs szükség közte C-re – fejtette ki az alpolgármester. Hozzátette, vizsgálják további támogatás juttatását is idén a pécsi közösségi közlekedési szolgáltató cégnek, erről rövidesen születhet döntés.