Nemcsak közel-keleti, hanem orosz piacokat is meghódítana Bachar Najari, aki a Zsolnay márkából igazi hungarikumot szeretne csinálni. Rágyúrnak az exportra.
A héten szentesítik azt a szerződést, amely alapján a szír származású svájci-magyar, svájci órák értékesítésével foglalkozó üzletember, Bachar Najari többségi részesedést szerez a Zsolnay Porcelánmanufaktúra Zrt.-ben. A pécsi önkormányzat nemrégiben döntött úgy, hogy a cég 74,5 százalékos részesedését eladja. A részvényekért 180 millió forintot a szerződés aláírását követő öt napon belül kell kifizetnie az üzletembernek, de a befektetői vállalás szerint 200 millió forintos visszavonhatatlan bankgaranciát, valamint 500 millió forintos tőkejuttatást biztosít a Zsolnaynak.
Bachar Najari lapunknak elmondta: miközben idehaza is szeretnének erősíteni, a közel-keleti mellett az orosz piacot is meghódítanák az elittermékkel, különleges porcelánokkal, de más utat is látnak maguk előtt.
– Hazánkban évente közel tízmillió külföldi turista fordul meg, ők legtöbbször „hungarikumként” kínai szuvenírt visznek haza tőlünk, ami nagyon nagy baj – mondta a befektető. Hozzátette: a turistákat a finomabb, apróbb termékekkel, vázákkal, szobrocskákkal céloznák meg.
Szerinte az elmúlt években nagyon elhanyagolták a márkanév marketingjét, külföldön alig ismerik a Zsolnayt, éppen ezért e téren is fejleszteni szeretnének.
– A névvel alig találkozni, reklám nincs, a weboldal is épphogy működik, a prospektusokból alig van – mondta az új befektető, aki szerint e területen kell nagy változást elérni a sikeres üzlet érdekében.
– A jelenlegi gazdasági helyzetben ez nem könnyű, de abban bízunk, hogy az önkormányzat és a kormány is bizonyos tekintetben segíti a munkánkat – mondta. – A Zsolnay hungarikum, amit meg kell menteni, meg kell őrizni. Biztos vagyok benne, hogy sikerülni fog, csak sokat kell ezen dolgozni.
A következő félévben történik meg a szervezeti átalakítás, várhatóan a struktúra megváltozik, de Najari szerint a jó szakemberekre mindenképpen szükségük lesz, sőt – latolgatott – , amennyiben sikerül felpörgetni a gyárat, akkor létszámbővítésről is lehet szó.
A befektető tisztában van a cég gazdasági helyzetével is, a vállalatnak súlyos hitelei vannak, ami nagyon komoly terhet jelent. Arra kérdésre, hogy sikeres üzletemberként miért vállalta ezt a feladatot, azt felelte: a pénzét sokkal biztosabb helyre is befektethette volna, de régóta szeretett volna egy igazi hungarikumot magáénak tudni, olyasmiért dolgozni, ami a magyarság kulturális üzenetét is hordozza.
[frame]
A magyar nemzeti értékekről és a hungarikumokról szóló törvény erejénél fogva hungarikumnak minősülő nemzeti értékek közé január végén kerültek az ókeresztény sírkamrák és a mohácsi busójárás. A listán 12 hungarikum van jelenleg fent – a Zsolnay nincs köztük – , ám ez később tovább bővülhet. Szintén ugyanekkor döntöttek a Magyar Értéktárban nyilvántartott nemzeti értékekről is. Érdekesség, hogy míg a bonyhádi és budafoki zománcáru, valamint a herendi porcelán bekerült ebbe a körbe, addig a pécsi termékek nem. Ugyanakkor a Zsolnay Porcelánmanufaktúra Zrt. a Magyar Hungarikum Szövetség egyik alapítója is, amelyet 2011-ben hoztak létre annak érdekében, hogy a kiemelt magyar értékeket védjék, s éppen az említett törvény előkészítéséhez kívántak hozzájárulni.
[/frame]