Nem volt gazdája a Zsolnaynak, nem volt marketingje, túl olcsó volt és nem jelent meg sehol a gyár – különösen nem külföldön. Ezek voltak az alapvető problémák Bachar Najari szerint. A pécsi gyár új tulajdonosában hatalmas a lendület: újra felépíti a Zsolnay kultuszt.
– Igaz, hogy a Herendit is kinézte magának korábban?
– Legfeljebb szóbeszédről lehet szó. Nem igaz, soha nem akartam a Herendibe befektetni. Porcelán témakörében nem érdeklődtem másnál, kezdettől fogva csak Pécsen, a Zsolnaynál jártam, mert az érdekelt.
– Utolérheti valamikor a Herendit a Zsolnay?
– Mi az, hogy. Az eddigi lemaradás oka, hogy a Zsolnayt elhanyagolták, nem volt gazdája. A szakemberek azért tudják, melyik a jobb. Két hónapon belül utolérjük a Herendit, két-három év múlva pedig minden tekintetben meg is előzzük őket. Ez is biztos.
– Mi várható az első időszakban a célok érdekében?
– Komoly marketingmunka, új üzletek nyitása, új piacok megszerzése. Közben megfelelő vezetői szakértelmet kell létrehozni, új irányítókat kell keresni, hiszen a meglévő emberi erőforrásokat jobban ki szeretnénk használni.
– Nyilván van már kiszemelt, mikor érkezik, s milyen adottságokkal kell rendelkeznie a Zsolnay új vezérigazgatójának?
– Nagyon egyszerű: kiválóan kell ismernie a szakmát, a technológiákat, az ipart és kitűnő gazdasági, üzleti kapcsolatokkal kell rendelkeznie. Március közepéig megnevezem az új igazgatót egyébként.
– Mi kell ahhoz, hogy új piacok nyíljanak?
– A termék kiváló, magas minőségű, eladható. Méghozzá könnyedén és drágán. Üzleti kapcsolatok, szakértelem és hihetetlen fejlett marketingmunka kell ahhoz, hogy megtalálja a porcelán a vevőit is. Az utóbbi években, évtizedekben elhanyagolták a gyárat, nem fektettek komoly energiákat a piacok felkutatására, nem nyitottak a vezetők a külföld felé, ráadásul túl olcsón kínáltak bizonyos termékeket; volt, hogy az előállítás áránál alig hatvan százalékkal kértek többet.
– Ha már piacok. Mely országok képviselőivel találkozik?
– Szaúd-Arábia, az Egyesült Arab Emírségek – azon belül is Dubaj és Abu-Dzabi városa fontos célpont. Európában: Svájc, Hollandia, Franciaország, Belgium a célpont. Üzletet fogok nyílni ezen országok jó részében. Két-három éven belül húsz bolt nyitását tervezem. Ma egyetlen sincs külföldön. Ez a probléma: nem volt sem marketing, sem boltok. Így nehéz eladni egy terméket.
– Miért választják majd a Zsolnayt?
– A magyar piacon hungarikumról van szó: turistáknak és itthoni vásárlóknak is kitűnő ajándéktermék. A kézimunka, amely tükrözi egy nép, egy ország kultúráját a globális dömping ellenére is mindig kelendő marad. Külföldön egyedisége, utánozhatatlansága a hívó szó, s az a tény, hogy olyan termékeket tartalmaz a paletta, amely ötvözi a nyugati és a keleti művészeti stílusokat. Emellett a cég múltja, története, a porcelán tervezése és az ára is előny lehet a versenyben.
– Mit üzen a Zsolnay a világnak, mi a cég marketingfilozófiája röviden?
– Tradíció, dizájn, kultúra. Ennek a háromnak az ötvözete jelenik meg minden, a pécsi gyárból kikerülő egyes művészeti alkotásban.