Egy februári LMP-s kezdeményezésű bizottsági ülés után ismét, immár a Tüke Busz székházában tartottak összejövetelt a városfejlesztési testület tagjai a Tüke Busz Zrt. működési feltételeinek aktuális helyzetéről.
Az LMP-s Keresztes László Lóránt kezdeményezésére összehívott bizottsági ülést azért tartották meg, hogy választ találjanak többek között olyan kérdésekre, mint hogy milyen levélváltások voltak a Tüke és a várt Volvo-buszok kapcsán külső szereplőkkel, az autóbuszok állapotát milyen módon dokumentálják, milyen intézkedések indultak a buszok javítása ügyében, havonta mennyit költöttek javításokra?
Árki a bizottság előtt
Árki Sándor vezérigazgató a Tüke Busz helyzetéről elmondta: a javításokat viták kísérik december 21-e, azaz a vadsztrájk óta. A cég nincs könnyű helyzetben, mondta: az autóbuszok műszaki állapota és a finanszírozás nehézkessége ugyanis negatívan érinti a Tükét. Elmondta: az autóbuszok átlagéletkora 15,2 év; ezen belül a Mercedeseké 9,6, az Ikarusoké 22 év. Mindez nehézséget okoz, ugyanis viszonylag nehéz velük közlekedni, az üzemben tartás költségei pedig magasabbak az eseteükben. Ez azt jelenti, hogy napjában nagyjából ötven buszt szervizelnek.
Rengeteget költöttek javításokra
Éppen emiatt hatalmas költséget jelent a társaságnak a javítás. Az év elején valóban 120 millió forintos hiány mutatkozott e téren, de a Tüke Busz belépésével ez 60 millió forintra csökkent. Mindezt az elmaradást novemberre részben pótolta a város, ugyanis 40 millió forintos támogatást kapott a Tüke Busz.
Októberben, novemberben és decemberben havi átlagban ötvenmillió forintot költöttek javításra. Tehát szerinte a felvetés, miszerint a vezetés nem vette komolyan a javításokat, nem igaz, hiszen a számok azt mutatják, többet költöttek javításokra, mint az év első felében.
Mindez természetesen nem mindig elég ahhoz, hogy tartani tudják a menetrendet csúcsidőben. Ennek költsége meghaladja az egymilliárd forintot. Ezért döntöttek úgy, hogy autóbuszokat kell beszerezni, el kell indítani ennek finanszírozását. Húsz-huszonöt darab új jármű szükséges a menetrend biztosításához, s olyan buszok kellenek, amelyeknek nem kell a 15-20 százalékát folyamatosan javítani.
Több mint 200 ezer a nettó jövedelem
Árki a buszvezetők bérével kapcsolatban még egyszer elmondta: a járművezetők bérfejlesztése 2010-ben és 2011-ben elmaradt, 2012-ben bérkompenzációt kaptak. 154 ezer forint volt a nettó átlagbér tavaly, a cafeteria 16 ezer, a formaruha-juttatás 1708 forint per hó, az önkéntes nyugdíjpénztári hozzájárulás 8 ezer forint per hó volt, és a helyi buszokra biztosítanak bérletet 20 ezer forint értékben sofőrönként. Mindez együtt magasabb mint 200 ezer forint. S még a jegyértékesítésből is jár 60 forint a sofőröknek, s külön fizetnek az üzemanyag megtakarításért is.
Kevesebb az állami pénz, ki kell pótolni
Az idei évvel kapcsolatban Baracsi László elmondta: 2011-ben még 1,1 milliárdos állami támogatást kapott a buszközlekedési vállalat, idén ez 500 millióval lesz kevesebb. Mindezt a Tüke Busznak a városi támogatásokból kell pótolnia, s saját bevételeiből kénytelen fedezni. Árki Sándor elmondta: a Tüke Buszt három oldalról finanszírozzák: az állam ad támogatást (ez 980 millió volt tavaly, 1,1 milliárd 2011-ben, idén 641 millió lesz), az önkormányzat (ez tavaly 560 millió volt, idén 700 millió felett lesz), valamint a saját bevételek alapján, ez utóbbit jelentősen kell növelni.
– Ehhez idén több jegyet és bérletet kell eladni, s növelni kell a szolgáltatási színvonalat. Részünkről minden tőlünk telhetőt megteszünk – mondta Árki, aki hozzátette: a második negyedévben egymilliárd forintos MFB-hitelt fordítanának használt buszok vásárlásra.
Javításról kérdez az MSZP
Schmuck Roland, a bizottság szocialista tagja azt kérdezte: miért nem javítják ki a meglévő buszokat?
Árki elmondta: 160 busz áll a társaság rendelkezésére, ebből kell csúcsidőben 126 darabot forgalomba állítani. A hidegebb hónapokban szinte nincs is olyan busz, amelyet egyszer vagy többször ne kellene javítani, van olyan jármű, amelyet majdnem két héten át kellett szervizelni. Leszögezte: ha egymilliárd forintot kizárólag javításra költenének, akkor sem lehetne biztonsággal szolgáltatni, ráadásul egy szóló Ikarus javítása is tizmillióba kerülne (ez motorfelújítást, utastér-felújítást, váltófelújítást is tartalmazna).
– Éppen ezért azt tervezzük, hogy az év második felében legalább 15-20 új vagy 50 használt buszt vásárolunk közel egymilliárd forintból – mondta Árki.
Tóth Bertalan (MSZP) arra kérdezett rá, mi garantálja, hogy a Tüke Busz hozzájut az egymilliárdos hitelhez. Árki elmondta, új és használt autóbuszokra felhasználható hitelt szeretnének, a kölcsön nyújtásától az MFB nem zárkózik el – tette hozzá.
Vizsgálat folyik december 21-e miatt
Árki Sándor elmondta, egy – már lezajlott – belső vizsgálat és hatósági, rendőrségi vizsgálat folyik a társaságnál a december 21-i események miatt. Azt akarják kideríteni, hogy akkor a 44 javításon lévő busz mellé a sofőrök miért, illetve jogosan adtak-e le további 48 darabot megbénítva ezzel a város közösségi közlekedését. Az eredményekről a Tüke a későbbiekben ad tájékoztatást.
Törött ülésbe kényszerítették
Egy buszvezető hölgy beszámolója szerint, előfordult, hogy a forgalomszervező arra utasította, törött háttámlájú üléssel vezessen. Mint mondta, ha emiatt baj történik, akkor őt vonták volna felelősségre. Árki azt mondta, elvárja a sofőröktől, hogy semmiképpen se vegyék fel a munkát, ha úgy ítélik meg, veszélyes lehet a jármű. Hozzátette: forduljanak hozzá, ha úgy érzik, ilyesmire kényszerítik őket.
Bocsánatot kért Hofekker
Szót kapott a bizottságtól, s bocsánatot kért Hofekker Ferenc szakszervezeti vezető a legutóbbi testületi ülésen tett kijelentései miatt. Mint mondta, elszakadt a cérnája akkor, amikor a vezérigazgató fejbe lövéséről beszélt, elborult az agya, a kijelentés erős volt, tette hozzá. A szakszervezeti vezető örömét fejezte ki, hogy a cég hitelből új vagy használt buszokat vásárol.
Közgyűlési téma lesz?
A bizottság azzal az állásfoglalással zárta az ülést, hogy a március 14-én ülésező közgyűlés hasonló témakörben vegye napirendjei közé a Tüke Busszal kapcsolatos kérdéseket. Minderről a polgármester dönthet.