Az Országos Meteorológia Szolgálat előrejelző szolgálata narancs riasztási fokozatot adott ki a Baranya megyei Pécsi-, Szentlőrinci-, Szigetvári-, Hegyháti-, Komlói-, Mohácsi-, és Pécsváradi járásokra. A széllökések elérték a 90 kilométeres sebességet. A vihar gyorsan jött és gyorsan ment, de nem nyomtalanul.
Az Útinform közlése szerint fakidőlések miatt félpályás korlátozások voltak a 6-os főúton, Mecseknádasd és Pécsvárad között a 175-ös km-nél. Az útakadályt időközben megszüntették.
FRISSÍTVE (14.56):
Az M6-os autópályán, Pécs felé Szedres térségében történt baleset, a 131-es kilométerszelvényél, a félpályás sávzár a helyszínelés időtartama alatt van érvényben – írja az Útinform.
Zivatarok alakultak ki a Dél-Dunántúlon, többfelé jeget is észleltek – írja az Időkép.
FRISSÍTVE (15.20):
Pusztaszabolcs környékén egy Budapestről Pécsre tartó InterCity vonat is elakadt, a MÁV és az MTI tájékoztatása szerint fakidőlés és sebességkorlátozás miatt. Ugyanezen okoknál fogva egy Pécsről a fővárosba tartó InterCity is vesztegel, cikkünk írásakor már több mint egy órás késésben volt mindkét vonat.
Az OMSZ egész Baranyára másodfokú riasztást rendelt el 15.18-kor:
Az Időkép automatái egyébként már „csak” 60 kilométeresnél nagyobb lökéseket mérnek az ország nagy részén, de még holnap is marad a viharos erejű szél – írják.
FRISSÍTVE (16.21):
Az OMSZ gyorsan meggondolta magát, 16.17-től már csak sárga riasztás van érvényben a megyében:
Az OMSZ 18.44-kor kiadott új riasztási térképén Baranya nagy része már szép zöld, ami azt jelenti, hogy nincs érvényben riasztás a legtöbb járásban.
Hatalmas erővel fújt
A meteorológiai szolgálat vasárnap délután Facebook-oldalán azt írta: a Nárciszra keresztelt viharban a legerősebb széllökéseket a Balatonnál regisztrálták: Siófokon 131, Balatonőszödön 126 kilométeres szelet mértek. Szintén 126 kilométeres szélerősséget rögzítettek Kab-hegyen – közölte az MTI.
A fővárosban Budapesten, a János-hegyen 122 kilométeres széllökést is mértek.
Az ötödik a legerősebb széllökések sorában 121 kilométeres, amelyet Fonyódon rögzítettek.
Ezen felül a meteorológiai szolgálat mérőállomási közül délután 3 óráig nagyjából húszon regisztráltak 100, és körülbelül ötvenen 90 kilométerest meghaladó széllökéseket.
Az MTI-hez eljuttatott veszélyjelzésében az Országos Meteorológiai Szolgálat továbbra is országszerte erősen viharos szélre figyelmeztet, az éjszaka során is lehetnek néhol 60-70 kilométeres lökéseket kissé meghaladó szélmaximumok.
Hétfőn napközben nagyobb eséllyel már csak az Észak-Dunántúlon lehetnek 70-80 kilométer/óra körüli széllökések.
A katasztrófavédelem figyelmeztetése:
Épületeken belül tartózkodva gondosan ügyeljünk arra, hogy minden nyílászárót bezárjunk, ne hagyjuk felügyelet nélkül gyermekeinket, áramtalanítsuk az elektromos berendezéseket, szükség esetén pedig készüljünk fel egy esetleges áramszünetre is. Akit a szabad ég alatt ér a viharos erejű szél, semmi esetre se essen pánikba! Ha lehet, keressen védett, stabil helyet, távol a fáktól és a romos épületektől.
Országszerte több száz bejelentést kaptak eddig a tűzoltók, főleg kidőlt fák, leszakadó ágak miatt riasztották őket – mondta Hajdu Márton, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság (OKF) szóvivője vasárnap az MTI-nek. Az OKF honlapján azt közölte: sok kárt okoz a vihar az ország különböző részein, elsősorban ott, ahol piros vagy narancssárga riasztást adott ki az erős széllökések miatt az Országos Meteorológiai Szolgálat.
Az Országos Rendőr-főkapitányság az országszerte tapasztalható viharos szél miatt arra kéri az autósokat, hogy fokozott figyelemmel közlekedjenek:
A rendőrség azt tanácsolja a közlekedőknek, hogy viharos szélben csökkentsék a sebességet és tartsanak nagyobb követési távolságot.
Nagy szélben nem tanácsos olyan pótkocsit és utánfutót vontatni, amely könnyű és nagy az oldalfelülete, mert az erős szél könnyen felboríthatja.
A viharos széllökések kiszámíthatatlanok, ezért, mint írták, két kézzel, erősen tartva kell fogni a kormányt, főként erdős részről nyílt területre közlekedve, és óvakodni kell a hirtelen kormánymozdulatoktól.
Közölték továbbá: a magas építésű járművek, teherautók, kamionok előzésekor a szél irányától függően számítani kell hirtelen fellépő oldalszélre vagy annak megszűnésére.
Azt kérték, hogy a közlekedők hagyjanak a szokásosnál nagyobb oldaltávolságot a gyalogosoknak, kerékpárosoknak. Ha vízátfolyásokat vesznek észre, hirtelen fékezés helyett fokozatosan csökkentsék a sebességet – tették hozzá.
Erdős, bokros területen a lehulló falevelek esős időben még csúszósabbá teszik az utat, ezért a sebesség megválasztásánál alkalmazkodni kell a megváltozott útviszonyokhoz. Balesetveszélyes a nem megfelelő kilátás, ezért elindulás előtt a párát el kell távolítani.
Amikor a látási viszonyok annyira korlátozottá válnak, hogy nem látható biztonságos távolságban az út széle vagy egy másik jármű, biztonságos helyen félre kell állni, megvárni, amíg csendesedik az eső – olvasható a közleményben.