Az ünnepek előtti néhány hét nagy küldeményforgalommal járó időszak a postai szolgáltatók számára. Ha szeretnénk, hogy a képeslapok és a csomagok rendben megérkezzenek, érdemes időben feladni a küldeményeket.
A postafelügyeletet ellátó Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) gyűjtötte össze a főbb tudnivalókat a karácsonyi levelezésekről, csomagküldésekről. Íme!
Érdemes a levelek, képeslapok és csomagok feladását minél korábbra időzíteni, a pontos címzéssel segíthetjük a küldemény gyors kiszállítását. A többlakásos társasházakban az épület, emelet és ajtószám nagyon fontos információ. Emellett, ha lehetőség van rá, adjuk meg a címzett telefonszámát, e-mail-címét, hogy a kézbesítésről a szolgáltató fel tudja venni vele a kapcsolatot. Címzettként pedig azzal segíthetünk, ha a postaládán, csengőn olvashatóan szerepel a nevünk, valamint gondoskodunk róla, hogy a postaláda jól megközelíthető legyen.
Ha külső sérüléssel érkezik meg a csomag, arról mindenképpen szólni kell a futárnak, kézbesítőnek, aki az iraton jelzi ezt. Ha csak felbontás után derül ki, hogy sérült a csomag, azt a következő három munkanapon belül jelezheti a címzett a postai szolgáltató felé írásban.
Ilyenkor kártérítési igénnyel is lehet élni.
Ha egy csomag vagy levél elveszett, kártérítést csak az egyedi azonosítószámmal rendelkező küldemények esetén kaphatunk. Alapesetben a kártérítés összege a feladáskor fizetett díjhoz igazodik. Ezért drága küldeményt érdemes értéknyilvánítással vagy biztosítással feladni, mivel ha baj van, a szolgáltató a megadott értéket köteles megfizetni.
Ha pedig törékeny vagy speciális kezelést igénylő csomagot küldenénk (bor, edények, élelmiszer), mindenképpen tájékozódjunk a feladás előtt. Sok szolgáltató ugyanis egyáltalán nem vállalja az ilyen küldemények szállítását, így ha mégis feladjuk őket és bajuk esik, akkor sem számíthatunk kártérítésre.
A postai szolgáltatással kapcsolatos panaszok kivizsgálása elsődlegesen a szolgáltató feladata, akinek 30 napja van az ügy kivizsgálására.
Ha külföldre szeretnénk ajándékot küldeni, érdemes megnézni az Európai Csomagár-összehasonlító oldalt, ahol több mint 400 szolgáltató mintegy 46 ezer szolgáltatásának tarifáit lehet összevetni. Az oldal segítségével megtudhatjuk, hogy az egyes szolgáltatóknál mennyibe kerül a csomagküldés bármelyik uniós tagállamba, valamint Izlandra, Liechtensteinbe vagy Norvégiába.