Napjainkban már számtalan dolgot online intézhetünk. Az internet nyújtotta lehetőségeknek köszönhetően megoldhatjuk otthonról a nagybevásárlást, időben értesülhetünk akciókról és leárazásokról, de egy átutalásért vagy szerződéskötésért sem kell feltétlenül személyesen befáradni a bankfiókba. Mi több, mindezt akár a saját lakásunktól távol, mobiltelefonnal is elvégezhetjük. Fontos szem előtt tartani azonban, hogy a kényelem veszélyekkel jár: az óvatlan online ügyintézés a kiberbűnözés melegágya!
Mit tegyen?
- Kezelje fenntartással a sürgető hangvételű hívásokat, üzeneteket!
- Használja elővigyázatosan a közösségi médiát! A csalók visszaélhetnek az adatokkal, fényképekkel.
- Ha megpróbálták megkárosítani, vagy azt gyanítja, hogy megadta fiókja adatait egy csalónak, minden esetben tegyen bejelentést a bankjánál és a rendőrségen, még akkor is, ha a csaláskísérlet nem volt sikeres!
- Mindig ügyeljen személyes adatai biztonságára, eszközein használjon vírusirtót!
- Bejelentkezésekhez használjon biztonságos hitelesítést, kétlépcsős azonosítást!
- Használjon egyedi és erős jelszavakat, tárolja őket biztonságos helyen!
- Online bejelentkezéshez mindig gépelje be a bank hivatalos honlapjának hivatkozását, vagy használja a „Kedvencek” közé elmentett linket!
- Legyen óvatos az internetes keresők találati oldalán szereplő hivatkozásokkal, különösen a fizetett hirdetésekkel! Kattintás előtt a kurzort föléjük húzva vizsgálja meg,hogy a megfelelő honlapra mutatnak-e!
- Ellenőrizze rendszeresen bankszámláját, a gyanús tevékenységekről tegyen bejelentést bankjánál!
- Internetes vásárlás előtt ellenőrizze, hogy megbízható-e az adott oldal!
- Csak biztonságos internetkapcsolat esetén fizessen online!
Mit ne tegyen?
- Ne kattintson e-mailben, sms-ben lévő hivatkozásokra, képekre, és ne nyissa meg vagy töltse le a mellékleteket!
- Soha ne jelentkezzen be online fiókjába egy üzenetben szereplő linkre kattintva!
- Ne ossza meg azonosítóit, jelszavait senkivel, és ne tárolja őket könnyen megtalálható helyen!
- Ne küldjön vagy tegyen közzé bankkártyáiról, okmányairól készült fotót az interneten!
- Ne osszon meg senkivel személyes, banki, illetve bankkártyaadatot telefonon vagy e-mailben!
- Ne tegyen közzé olyan adatot, amely alapján megszemélyesíthetik Önt, vagy kitalálhatják a biztonsági kérdésekre adott válaszait!
- Ne telepítsen semmilyen alkalmazást a számítógépére, mobiltelefonjára más kérésére, még akkor sem, ha azt a bankja nevében teszik!
- Ne higgyen a túlzottan kecsegtető lehetőségnek! Ha egy ajánlat túl jónak tűnik, szinte biztos, hogy csalás.
Ha úgy véli, olyan kibertámadás érte, amelynek során veszélybe kerülhetett a bankszámlája vagy egyéb pénz- és értékpapírt forgalmazó fiókjának jelszava – például feltörték e-bankfiókját vagy Ön által nem jóváhagyott tranzakcióval szembesül –, azonnal vegye fel a kapcsolatot bankjával, szolgáltatójával, és jelezze a csalás gyanúját; ellenőrizze a számlaforgalmat, a tranzakciós történetet; ellenőrizze a bankjánál kapcsolattartásra, értesítésekhez beállított telefonszámát, e-mailcímét (előfordulhat, hogy ezeket a visszaélés során megváltoztatták).
Vizsgálja meg a bankszámlához társított, regisztrált eszközeit és bankolásra használt számítógépét, futtasson vírusellenőrzést, keressen ismeretlen alkalmazásokat; nagyon fontos, hogy minél hamarabb módosítsa az online bankfiókhoz vagy értékpapírszámlájához tartozó bejelentkezési adatait (ehhez használjon olyan számítógépet vagy más csatornát, például telebankot, amely biztosan nem érintett a csalásban); ha úgy gondolja, hogy a számítógépére vagy mobiltelefonjára idegen szoftver települt, akkor minden olyan hozzáférésének (e-mail, közösségi oldalak stb.) jelszavát szükséges megváltoztatni, melyet arról az eszközről használt, vagy jelszavát az eszközön tárolta; amennyiben a bankkártyájához kapcsolódó visszaélésről szerez tudomást, mérlegelje bankkártyájának felfüggesztését vagy letiltását.
Az online vagy adathalász támadást vagy gyanúját jelezze a bankjának, a rendőrségnek, illetve a Nemzetbiztonsági Szakszolgálat – Nemzeti Kibervédelmi Intézet (NKI) felé is!
Banki, biztosítási és egyéb pénzügyi fogyasztóvédelmi kérdésekben díjmentes segítséget kérhetnek a Pénzügyi Navigátor Tanácsadó Irodahálózat szakértőitől.
Elérhetőségek:
Cím: 7623 Pécs, Rákóczi út 24-26., I. emelet, 221. számú iroda
Telefon: +36 70 243 3356 (ügyfélfogadási időben) // E-mail: [email protected] // Web: penzugyifogyaszto.hu, facebook.com/penzugyifogyaszto
Ügyfélfogadás:
HÉTFŐ: 8.00–14.00 // SZERDA: 8.00–14.00 // CSÜTÖRTÖK: 11.00–17.00
Pénzügyi Navigátor. Utat mutat a pénzügyekben.
(x)