Napjainkban már számtalan dolgot online intézhetünk. Az internet nyújtotta lehetőségeknek köszönhetően megoldhatjuk otthonról a nagybevásárlást, időben értesülhetünk akciókról és leárazásokról, de egy átutalásért vagy szerződéskötésért sem kell feltétlenül személyesen befáradni a bankfiókba. Mi több, mindezt akár a saját lakásunktól távol, mobiltelefonnal is elvégezhetjük. Fontos szem előtt tartani azonban, hogy a kényelem veszélyekkel jár: az óvatlan online ügyintézés a kiberbűnözés melegágya!
Mi az a kiberbűnözés?
A kiberbűnözés egy gyűjtőfogalom. Az ilyen típusú bűncselekmények egy részénél a számítógép vagy a mobileszköz a bűntett eszköze, aminek segítségével, az internetet felhasználva csalást, hamisítást követnek el. A cselekmények másik része a számítógép, illetve az azon vagy az ahhoz kapcsolódó eszközön tárolt adatok ellen irányul: a támadók módosíthatják, törölhetik vagy ellophatják és később felhasználhatják azokat.
A kiberbűnözők folyamatosan keresik a módját annak, hogy pénzt kereshessenek mások megkárosításával, aminek egyik formája a pszichológiai manipulációt alkalmazó kibercsalás. Ebben az esetben – kihasználva és visszaélve az emberi jóindulattal, figyelmetlenséggel – az információkat egy adott személytől csalják ki, és nem a rendszereket törik fel. Az ily módon megszerzett információk, személyes adatok illetéktelen kezekbe kerülve és jogosulatlanul használva felbecsülhetetlen károkat okozhatnak a valódi tulajdonosnak.
Hogyan védekezzünk a kibercsalások ellen?
- Felkészültséggel, odafigyeléssel és előrelátással csökkenthető annak az esélye, hogy ilyen típusú bűncselekmény áldozatává váljon: legjobb védekezés az éberség!
- A következő tippek a kibertámadások elleni védekezéshez, azok elkerüléséhez nyújtanak segítséget.
- Ellenőrizze rendszeresen online fiókjait!
- Ellenőrizze rendszeresen bankszámláját, és a gyanús tevékenységekről tegyen bejelentést bankjánál!
- Az interneten csak biztonságos webhelyeken fizessen! Ellenőrizze, hogy a webhely címének beírására szolgáló mezőben látható-e a lakat, illetve figyeljen arra, hogy a webcím eleje https legyen, és csak biztonságos kapcsolatot használjon! Nyilvános wifi helyett saját mobilinternetre csatlakozzon!
- Bankja soha nem kérdez olyan bizalmas információkat telefonon vagy e-mailben, mint az online fiókja hitelesítő adatai. Ha ilyen jellegű felszólítást kap, gyanakodjon és mielőbb jelentse bankjánál!
- Ha egy ajánlat túl jónak tűnik ahhoz, hogy igaz legyen, szinte minden esetben csalás.
- Mindig ügyeljen személyes adatai biztonságára, valamint azok biztonságos tárolására!
- Gondolja át alaposan, mennyi személyes információt oszt meg a közösségi média oldalakon! A csalók az adatai és fényképei felhasználásával hamis személyazonosságot hozhatnak létre, vagy megpróbálhatják átverni.
- Ha azt gyanítja, hogy megadta fiókja adatait egy csalónak, azonnal vegye fel a kapcsolatot a bankjával!
- Ha megpróbálták megkárosítani, minden esetben tegyen bejelentést a rendőrségen, még akkor is, ha a csalási kísérlet nem volt sikeres!
A kibercsalások legtipikusabb formái:
Adathalász banki e-mailek, hamis banki hívások, hamis banki SMS-ek, meghamisított banki oldalak, hamis tranzakciók jóváhagyása, hamis befektetési lehetőségek, hamis online ajánlatok, személyesadat-lopás a közösségi médiában.
Az adott csalástípus jellemzőiről és a tippekről, amelyekkel megelőzhető a támadás és csökkenthető az áldozattá válás veszélye az MNB oldalán olvashat részletesen.
A Pénzügyi Navigátor Tanácsadó Irodahálózat (PNTI) munkatársai sok konkrét megkeresést kapnak a témával kapcsolatban. Ha Önnek is van kérdése forduljon bizalommal a PNTI szakértőihez, akik díjmentes segítséget nyújtanak egyéb pénzügyi területet érintő kérdésekben is.
Elérhetőségek:
Cím: 7621 Pécs, Király u. 42. // Telefon: +36 70 243 3356 (ügyfélfogadási időben) //
E-mail: [email protected] // Web: www.penzugyifogyaszto.hu, facebook.com/penzugyifogyaszto
Ügyfélfogadás:
HÉTFŐ: 8.00–14.00 // SZERDA: 8.00–14.00 // CSÜTÖRTÖK: 11.00–17.00
(x)