Napjainkban már számtalan dolgot online intézhetünk. Az internet nyújtotta lehetőségeknek köszönhetően megoldhatjuk otthonról a nagybevásárlást, időben értesülhetünk akciókról és leárazásokról, de egy átutalásért vagy szerződéskötésért sem kell feltétlenül személyesen befáradni a bankfiókba. Mi több, mindezt akár a saját lakásunktól távol, mobiltelefonnal is elvégezhetjük. Fontos szem előtt tartani azonban, hogy a kényelem veszélyekkel jár: az óvatlan online ügyintézés a kiberbűnözés melegágya!
MI AZ A KIBERBŰNÖZÉS?
A kiberbűnözés egy gyűjtőfogalom. Az ilyen típusú bűncselekmények egy részénél a számítógép a bűntett eszköze, aminek segítségével és az internetet felhasználva csalást, hamisítást követnek el. A cselekmények másik része a számítógép, illetve az azon vagy az ahhoz kapcsolódó eszközön tárolt adatok ellen irányul: a támadók módosíthatják, törölhetik vagy ellophatják és később felhasználhatják azokat. A kiberbűnözők folyamatosan keresik a módját annak, hogy pénzt kereshessenek mások megkárosításával, aminek egyik formája a pszichológiai manipulációt alkalmazó kibercsalás. Ebben az esetben – kihasználva és visszaélve az emberi jóindulattal, figyelmetlenséggel – az információkat egy adott személytől csalják ki, és nem a rendszereket törik fel. Az ily módon megszerzett információk bizalmas cégtitkok, de akár személyes adatok is lehetnek, amelyek illetéktelen kezekbe kerülve és jogosulatlanul használva felbecsülhetetlen károkat okozhatnak a valódi tulajdonosnak.
VÉDEKEZZEN A KIBERCSALÁSOK ELLEN!
Felkészültséggel, odafigyeléssel és előrelátással csökkenthető annak az esélye, hogy ilyen típusú bűncselekmény áldozattá váljon: legjobb védekezés az éberség!
A következő tippek a kibertámadások elleni védekezéshez, azok elkerüléséhez nyújtanak segítséget.
- Ellenőrizze rendszeresen online fiókjait!
- Ellenőrizze rendszeresen bankszámláját, és a gyanús tevékenységekről tegyen bejelentést bankjánál!
- Az interneten csak biztonságos webhelyeken fizessen! Ellenőrizze, hogy a webhely címének beírására szolgáló mezőben látható-e a lakat, illetve figyeljen arra, hogy a webcím eleje https legyen, és csak biztonságos kapcsolatot használjon! Nyilvános wifi helyett saját mobilinternetre csatlakozzon!
- Bankja soha nem kérdez olyan bizalmas információkat telefonon vagy e-mailben, mint az online fiókja hitelesítő adatai. Ha ilyen jellegű felszólítást kap, gyanakodjon és mielőbb jelentse bankjánál!
- Ha egy ajánlat túl jónak tűnik ahhoz, hogy igaz legyen, szinte minden esetben csalás.
- Mindig ügyeljen személyes adatai biztonságára, valamint azok biztonságos tárolására!
- Gondolja át alaposan, mennyi személyes információt oszt meg a közösségimédia-oldalakon! A csalók az adatai és fényképei felhasználásával hamis személyazonosságot hozhatnak létre, vagy megpróbálhatják átverni.
- Ha azt gyanítja, hogy megadta fiókja adatait egy csalónak, azonnal vegye fel a kapcsolatot a bankjával!
- Ha megpróbálták megkárosítani, minden esetben tegyen bejelentést a rendőrségen, még akkor is, ha a csalási kísérlet nem volt sikeres!
A kibercsalások legtipikusabb formáiról a Magyar Nemzeti Bank Pénzügyi Fogyasztóvédelmi Központjának honlapján olvashat bővebben. Érdemes tájékozódni a biztonságos bankkártyahasználatról, és a bankkártyás csalásokról is.
A Pénzügyi Fogyasztóvédők pécsi irodájában a pénzügyi szolgáltatások teljes spektrumát érintő kérdés vagy panasz esetén ingyenes segítséget kérhet.
Elérhetőségek: 7621 Pécs, Király u. 42., Telefon: 06-70-243-3356 (ügyfélfogadási időben), E-mail: [email protected], web: www.penzugyifogyaszto.hu
Ügyfélfogadás:
hétfő: 8.00–14.00
szerda: 8.00–14.00
csütörtök: 11.00–17.00
(x)