Bod Péter, a 16. századi református lelkipásztor szerint Jézus Urunknak négy eljövetele, adventje van.
Az adventus Domini ezek szerint nem csak azt jelenti, hogy Jézus 2000 éve eljött erre a földre, amikor megszületett a júdai Betlehemben. Tudjuk, Mikeás próféta jövendölését idézték az udvari tudósok a Jeruzsálembe zarándokolt bölcseknek. Csillagászati tény, hogy akkor a Szaturnusz (a zsidó nép csillaga) együttállást mutatott a főisten, Jupiter csillagával. Tehát a zsidók között nagy király, főisteni úr született.
Ennek az égi hírnek a nyomán indulnak el a bölcsek a csillag első feltűnésekor. S aztán Jeruzsálembe, majd Betlehembe érkezve van a 2. és 3. együttállás bámulatos tüneménye, ahogyan azt bájos-naivan, de lényegét tekintve pontosan írja Lukács: ,,a csillag megállt (azaz újra megjelent) a hely fölött” (azaz, amikor odaértek Betlehembe, ismét megjelent). Ez volt tehát Jézus első eljövetele.
A második eljövetele Krisztus Urunknak akkor van, amikor eljön a szívünkbe. De ez már tőlünk (is) függ. Eljön a szívünkbe, helyesebben a szívünkig. Ám ott, az ajtó előtt megáll, és zörget (Jelenések 3:20). Ennek az ajtónak pedig olyan kilincse van, mint itt Kertvárosban a mi parókiánkon: csak belül van. Nekünk kell megnyitnunk.
A harmadik eljövetele akkor lesz, amikor halálunk óráján eljön értünk Jézus. De ismerjük-e az akkor eljövendőt? Ismerjük-e őt, mert életünkben már felismertük és elismertük. Ha igen, akkor valóban Ő jön értünk, és nem a kaszás, nem a Halál. Bármennyire is lekaszál testileg. Mert aki boldog volt földi életében Krisztussal, az megboldogul halálával Krisztusban, az Ő ígérete szerint.
Negyedszer pedig eljön Jézus Urunk, amikor jön „ítélni élőket és holtakat”. Biblikusan valljuk ezt a Hiszekegyben, mert Ő maga, Jézus beszélt erről: eljön az ég felhőiben…, és elválasztja egymástól a kecskéket (az öklelő, erőszakos, engedetlen, tej nélküli, nem termelő nyájrészt) a pásztort követő, és gyapjával, tejével termő juhokat.
Advent és karácsony üzenete az, hogy Jézus megtett mindent földre születésével. Hogy lehessen második adventünk, Jézus befogadása életünkbe. Szívünk közepébe.
Ha ez megtörtént, akkor a 3. és 4. advent elé is nyugodtan nézhetünk. És bármi különös is, boldogan. Mint amikor hosszas távollét után a gyermeket újra ölelik szerető szülei.
Ha ez vet fényt életünkre, akkor lesz teljes a karácsonyunk. De egész életünk is.
Szívemből kívánom, s szeretettel, 2010 adventjén-karácsonyán minden kedves olvasónak.
Szénási János református lelkipásztor ünnepi gondolatai.