Január elsejétől jelentősen szigorodnak a jogosítványok kiadására és meghosszabbítására vonatkozó feltételek. A korlátozások az egészségi állapotra – főként a szívbetegekre – vonatkoznak. Szigorú szakorvosi engedélyek szükségesek, de vannak olyan kitételek is, melyek miatt alapból elvehetik a jogosítványt: például szívbillentyű-zavarok, beültetett defibrillátor. A szakember szerint a megfelelő feltételek betartása mellett nincs ok aggodalomra, bár az emberek mindent elkövetnek, hogy elkerüljék az orvost és megtartsák a papírokat.
Dr. Hajdú János, pécsi üzemorvos elmondta, fontos, hogy megkülönböztessük a hivatásos és az úrvezetői jogosítványt. Míg előbbit azok használják, akiknek a munkavégzéshez elengedhetetlen a vezetői engedély, utóbbi a magánembereké, akik saját kontójukra furikáznak.
– A hivatásos jogosítvány hosszabbítását csak üzemorvos végezheti, az úrvezetői jogsiknál a háziorvos is eljárhat. A hivatásosoknál – érthetően – sokkal szigorúbbak a feltételek, mint egy sima úrvezetőinél. Erre példa a színtévesztés: utóbbinál még nem függ ettől az engedély kiadása, viszont a hivatásos sofőröknek ugrik ez esetben a jogsi – nyilatkozta.
Elmondta, az üzemorvos már régóta nem jogosult a szakvizsgálati beutalók kiadására, csak a háziorvoson keresztül tud intézkedni.
– Sok helyen sajnos megtették, hogy baráti alapon, régi ismeretség révén, szívességként könnyen meghosszabbították a jogosítványt alapos vizsgálatok nélkül. Hatvan-hetven év felett már aggasztó lehet, ha nincs megfelelően kivizsgálva a hosszabbítást kérelmező illető – így Hajdú.
– Úgy gondolom, hogy a krónikus betegségekkel küszködők esetében is meg lehet oldani a jogosítvány meghosszabbítását: ezt szolgálják az általunk előírt sebességkorlátozások és/vagy területi korlátozások – mekkora távolságban, hol vezethetnek. Másfelől a vizsgálatok rendszerességét is lehet sűrűsíteni: ötévente, háromévente, kétévente – mondta.
Az orvos szerint jellemző a páciensekre, hogy csak akkor jönnek jogosítványt hosszabbítani, ha mindjárt lejár, vagy rosszabb esetben már le is járt.
– Sokszor a kényelmesség is úrrá lesz az embereken és a vizsgálatoktól való félelem, csak akkor mennek el, ha már muszáj. Az illető tudja, hogy az üzemorvosa elküldetné szakvizsgálatokra, így más üzemorvosoknál próbálkozik. Ha pedig rosszak az eredmények, nem szeretné, hogy az üzemorvostól azok a háziorvosa fülébe jussanak.
De nem szabad kikerülni a háziorvost, fontos, hogy ő is tisztában legyen a páciense állapotával, sosem engedek a kéréseknek.
– Nagyon kevesen vannak, akik belátják, hogy az egészségügyi vizsgálatok, leletek alapján már nem alkalmasak a vezetésre, így nem hosszabbítanak jogosítványt. Praxisom során talán egy-két ilyen esettel találkoztam. Hosszasan kérlelnek, hogy most még utoljára adjam ki az engedélyt, hiszen „mi lesz, ha már vezetni sem tudnak majd”. Ez leginkább a férfiakra jellemző, náluk afféle pszichés potenciavesztést okoz az, ha jogosítvánnyal sem rendelkeznek többé – tette hozzá.
Egyébként a 2018-tól érvényes módosítás szerint bizonyos szív- és érrendszeri problémákkal küszködőknél csakis akkor lehet jogosítványt kiállítani, ha az adott problémát eredményesen kezelték, szakorvosi engedély szól erről és rendszeres orvosi felülvizsgálaton vesz részt az illető.
Kilenc okot is felsorolnak, ami miatt automatikusan ugranak a papírok: defibrillátor beültetése, érrendszeri megbetegedések, szívelégtelenség, szívműködést segítő eszközök, szívbillentyű-zavar bizonyos esetei, szívizombetegségek bizonyos esetei, „QT-szindróma” okozta ájulás, Brugada-szindróma.