Pécs sosem jeleskedett a levegő minőségének tisztaságát illetően, részben a környezeti-domborzati viszonyoknak is köszönhetően rendkívül magas a szállópor-koncentráció a levegőben. Az elmúlt években volt rá példa, hogy a szmogriadó tájékoztatási fokozatát is el kellett rendelni. A járvány okozta helyzet, a nemrég feloldott részleges kijárási tilalom, a #maradjotthon-kampány viszont talán javíthatott a mutatókon.
A világszerte számos helyen bevezetett, koronavírus miatti karanténintézkedések, kijárási tilalmak pozitív hozadéka volt a környezetszennyezésre gyakorolt hatása. A híradásokban hallhattunk arról, milyen drasztikusan csökkent Kínában a légszennyezettség, ahogy leállt az élet. Arról, hogy a turisták távollétében hogyan tisztult meg Velence vize és az indiaiak szent folyója, a Gangesz.
Pécsett három mérőállomás található, ami a Baranya Megyei Kormányhivatal Népegészségügyi Főosztályához tartozik. Egy a Boszorkány utcában, egy az Apáczai Nevelési Központnál és egy a Szabadság utcában. Szmogriadót akkor rendelnek el, ha a mért adatok mindhárom ponton meghaladják a határértéket. A legmagasabb szennyezettségi mértéket általában a Szabadság utcai állomás mutatja, mivel a város legmélyebben fekvő területein a legnagyobb a szmog kialakulásának kockázata.
Mérvadó a szállópor mennyiségén kívül a nitrogén-dioxid mennyisége is a levegőben, ezért a benzines-dízeles autók felelősek elsősorban.
Az Európai Unió által elrendelt hivatalos egészségügyi határérték a szálló por esetében 50 mikrogramm/köbméter (napi átlag), a nitrogén-dioxid esetében pedig 100 mikrogramm/köbméter (órás átlag)
[su_note note_color=”#78c15f”]Három határérték létezik: az egészségügyi, a tájékoztatási és a riasztási. Szerencsére a riasztási szintet még nem haladták meg az értékek Pécsett, tájékoztatási viszont már előfordult. A szállópor esetében a három küszöbérték (napi átlag) 50, 75 és 100 mikrogramm/köbméter. A nitrogén-dioxid esetében pedig (órás átlagot figyelve) 100, 350 és 400.[/su_note]
Az autók indikátora: a nitrogén-dioxid
Érdemes először a nitrogén-dioxid mért adatait szemügyre venni, ez tükrözi jobban az autóhasználatot.
Az alábbi ábrán a március 15-től május 19-ig terjedő időszakot vizsgáltuk órás lebontásban. A különböző színek jelölik a három pécsi mérőállomás különböző adatait, szembetűnő, hogy a Szabadság úti eredmények (sárga) jóval a másik kettő fölött vannak. Többször az egészségügyi határérték felett (100 mikrogramm/köbméter).
A napok múlásával látható, hogy ugyan lassan, de ereszkedő tendenciát mutat a nitrogén-dioxid koncentrációja.
A tavalyi évet szemügyre véve ugyan nem jelentősen, de látszik, hogy többször lépi át az egészségügyi határértéket a nitrogén-dioxid koncentrációja, mint az idei évben, és míg ebben az évben április közepére 80 mikrogramm/köbméter környékére süllyedt, tavaly még masszívan 100 felett volt.
Szállópor-koncentráció az elmúlt időszakban
A levegominoseg.hu oldalon szemügyre vettük az elmúlt két hónap szállópor-szennyezettségi statisztikáit. Az adatokat itt is március 15-től május 19-ig dolgozza fel az alábbi ábra, a három pécsi mérőpontot szintén három különböző színnel jelölve.
A napról napra ingadozó mért értékeket hosszú távon figyelve, azért érzékelhető, hogy csökkenő számokat látunk. Március második felének első napjaiban még az egészségügyi határérték körül mozog a szálló por koncentrációja (átlagosan 40-50 mikrogramm/köbméter), azonban lassú ereszkedésnek indul, a mélypontot pedig április-május fordulóján éri el (5-10).
Mi történt március végén?
Ami rögtön szemet szúr, az az óriási kiugrás március végén, ahol a Nevelési Központnál mért szállópor-koncentráció 160 mikrogramm/köbméter körül áll (érdekes, hogy az általában legmagasabb adatokat produkáló Szabadság úti állomás kicsit alacsonyabb számokat mért).
Mi ennek az oka? Talán már sokan el is felejtették azt a pár napot, amikor elérte Magyarországot az Aral-tó környékéről indult homokvihar. Igaz, ezt jobbára az autókon megülő homokon kívül máshogy nem igazán érzékeltük. A szállópor-koncentráció viszont mutatja a közép-ázsiai vihar hatását.
Lássuk a tavalyi évet!
Ugyanezen az időszakon (március 15. – május 13.) lehívva az adatokat, az látszik, hogy a havi értékek átlagosan olyan 30 mikrogramm/köbméter körül mozognak. Meglepő módon tehát az idei számok nem különböznek markánsan a tavalyiaktól, ráadásul ez az időszak 2019-ben is csökkenést mutat, mindössze ebben az évben egy stabilabb ereszkedést látunk, míg az alábbi, 2019-es statisztika kicsit hektikusabb adatokat produkál.
Persze azt hozzá kell tenni, hogy csalókák a képek, hiszen az idei kép – a homokvihar okozta kiugrás miatt – nagyobb tartományt fog be függőleges irányban.
A legrosszabb időszak
Hagyományosan év elején mindig a legrosszabb a levegő szennyezettsége. Íme az idei és a tavalyi év statisztikái a január 1-től március 1-ig terjedő időszakban!
Jól láthatóak az év eleji állapotok: a tavalyi és az idei értékek is sokszor durván meghaladják az előírt, 50 mikrogramm/köbméteres értéket.
A jelenlegi állapotokat, a nitrogén-dioxid és a szálló por pillanatnyi koncentrációját (P10) EZEN A LINKEN lehet szemügyre venni.
A szakértő szerint egyértelmű a változás
– Egyértelműen kijelenthető, hogy csökkent a légszennyezettség és a forgalom is az utakon – mondta lapunknak Mindum Károly környezetmérnök. – Pécsen az ipari szennyezés alacsony, nem az égetésből, inkább a közlekedésből ered a légminőség romlása. Ugyanakkor nagy hatással van a helyzet alakulására az időjárás is.
A szakember szerint nehéz meghatározni, hogy milyen mértékben a meteorológiai viszonyok, és milyen mértékben a kibocsátás csökkenése okozhatja a levegő minőségének javulását.
– Elméletben az ronthatott a helyzeten, hogy a tömegközlekedést elhagyó pécsiek közül rengetegen saját autóba ültek – én is ezt javasoltam mindenkinek. Ennek ellenére kijelenthetjük, hogy jobb lett a levegő minősége és a belvárosi autóforgalom sem olyan már, mint régen.
Mindum Károly szerint a fertőzésveszély csökkenésével a közösségi közlekedést ismét nagyobb arányban veszik majd igénybe. De az elmúlt hetek pozitívuma, hogy sokkal többen ültek biciklire, vagy döntöttek úgy, hogy gyalog indulnak útnak.