Nemigen aratnak a biztosítók új termékeikkel Pécsen. A városban kerekezőket egyelőre hidegen hagyja, hogy akár felelősségbiztosítást is köthetnek. Eddig ugyanis ha egy kerekező kártokozott – például egy biciklis-autós karambolban – zsebből kellett kiperkálnia a balesetben részt vevő kocsi javítását. A drága bicikliket is be lehetne biztosítani, de ez a termék sem vonzó.
Több biztosító direkt a kerékpárosok részére dolgozott ki termékeket az utóbbi egy-két évben, aminek két oka van: egyrészt évről évre több a kerékpáros a hazai utakon, így több balesetet is okoznak drótszamáron utazók, ezzel együtt pedig a bringák átlagértéke is jelentősen meglódult.
A biztosítás megkötéséhez be sem kell bemutatni a kerékpárt, ám a biztosító meghatározza, hogy a szabadban tárolt biciklit milyen védelmi eszközökkel kell mozdíthatatlanná tenni. Az egyik cég 4 és 11 ezer forintért kínálja a lopásra, elemi kárra, törésre vonatkozó biztosításokat, s akár 250 ezer forintos kár megtérítését is vállalja.
A kötelező felelősségbiztosítás pedig azoknak a gyakran, akár télen is kerekezőknek hasznos, akik valamilyen anyagi kárral végződő balesetet okoznak – például nekicsúsznak egy parkoló autónak, vagy kihajtanak egy kereszteződésből egy kocsi elé. Biztosítás hiányában az okozón „verhette le” a károsult a kárát, esetenként több százezer forintot. A biztosító ezt is vállalja évi néhány ezresért.
Több pécsi biciklis boltot is kerestünk ennek kapcsán, de sehol sem tapasztaltak érdeklődést.
– Szerintem ezek lesznek az utolsó dolgok, amire költeni fog egy kerékpáros. Inkább figyelnek. A drágább bicikliket vásárló vevőknek pedig nem okoz nagy problémát új vasat venni, tekintve, hogy általában a gazdag vevők rendelnek drága biciklit – mondták el lapunk érdeklődésére a Szigeti úti Pedálnál.
[box title=”Nem tudni, hogy a gravírozás hatásos-e” box_color=”#ae6060″]A megyei rendőrséget kérdeztük arról, hogy a kerékpáron elhelyezett gravírozott nyilvántartási szám segítségével évente hány bicikli kerül vissza a gazdájához. A zsaruk viszont ilyen számadattal nem rendelkeznek. Azt vallják ennek ellenére, hogy „a gravírozás szerepe a bűnmegelőzésben vitathatatlan, népszerűsége folyamatosan növekszik”.[/box]
A belvárosi Pavlik bringás boltban is csak hallomásból tudnak az új biztosításokról, de arról nem értesültek, hogy bármelyik vevőjük kötött volna hasonló szerződést.
Az mindenesetre beszédes, hogy az utóbbi két évben tíz százalékkal nőtt a kerékpárral okozott balesetek száma. Az egyre több és drágább bicikli miatt pedig a lopások száma emelkedett ötödével két év alatt. Egy idei Eurostat-kutatás pedig azt mutatta ki, hogy minden ötödik magyar legfőbb közlekedési eszköze a bicikli. Az idő dönti el, mire költenek ugyanakkor az emberek, csak a biciklire, vagy a biztosításokra is.