Bella labrador, Zoé németjuhász, Angyal pedig border collie fajtájú nőstény kutya. Jutalomfalatért szinte bármire képesek, pihepuhák, olykor kicsit nyálasak, felettébb kedvesek, okosak, és nagyon szépek. Persze az eddig leírtak szinte minden ebre igazak lehetnének. Azonban az, hogy simán felvesznek egy bankkártyát vagy húszforintost a padlóról, kiveszik a kért tárgyat a fiókból, becsukják az ajtót, nem igazán zavarja őket, mikor egy gyerek a farkukra lép, és a legkülönbözőbb trükköket képesek végrehajtani, mind-mind különlegessé teszi őket. Mindhárman „főállású” terápiás állatok, a Bella Tanoda oszlopos tagjai és az ide járó kis lurkók nagy kedvencei. Gazdájuk és kollégái pedig most beengedték kameránkat egy órára. Mutatjuk!
A tanodában az ÉletHíd Segítő Kutya Alapítvány tevékenységének keretében kiképzett terápiás állatok segédkeznek, pedagógusok által tartott 45 perces találkozókon. Fontos tudni, hogy minden foglalkozás más: vannak iskolaelőkészítő órák, sok vagy kevesebb mozgást igénylő feladatok, logikát fejlesztő gyakorlatok, de külön lehetőség van sajátos nevelési igényű vagy intellektuális képességzavarral élő gyermekek fejlesztésére is.
– Az állatasszisztált terápiás foglalkozásokon minden esetben részt vesznek a kutyusok, közvetlen szeretetet közvetítve segítenek a gyerekeknek, akik sokkal együttműködőbbek a kedvenceik jelenlétének hála. Óvodások és iskolások is nagyon boldogan jönnek ide, ölelgetik, szeretgetik a kutyákat – mondta el lapunknak Koller Viktória, az alapítvány kurátora, segítőkutya-kiképző, terápiáskutya-felvezető.
Biczó-Lajkó Renáta, a tanodában dolgozó gyógypedagógus-logopédus lapunknak elmondta: a gyerekek mindig jókedvvel érkeznek az órákra, alig várják, hogy találkozhassanak négylábú barátaikkal. Mint mondta, ugyan természetesen a pedagógusok tartják a foglalkozásokat, de a gyerekek igazán a kutyák kedvéért csinálják meg a feladatokat.
„Volt már olyan visszajelzés, mely szerint a kicsik a kutyás óra után otthon is szófogadóbbak voltak. Sőt, szeretnénk is, ha a szülők a foglalkozások után is alkalmaznák, gyakorolnák azt a gyerekekkel, amit itt megtanítunk nekik”
– fogalmazott a szakember.
Urbánszki Szimonetta óvodapedagógus tartott a kedvünkért egy rövidített órát. Elmondta, foglalkozásain hasonló feladatokat ad a gyerekeknek, mint amiket az óvodából már ismerhetnek. A nagy különbség, hogy természetesen a kutyák folyamatosan segédkeznek gazdájuk irányítása és felügyelete mellett. A pedagógus úgy fogalmazott: a picik sokkal szívesebben működnek együtt, ha tudják, a dolog végén jutalomfalatot adhatnak kedvencüknek.
Természetesen az átlagos órákon nem vesz részt mindhárom négylábú, mert ez a figyelem megzavarásához vezethetne, csak a videó miatt vonultak fel most mindannyian.
– Az én óráim annyiban mások, hogy ezeken intellektuális képességzavarral élő gyerekek vesznek részt, és kisebb létszámú csoportokban zajlanak. Nálam a kutyák inkább, mint motiváció jelennek meg, a közelségük, a simogatásuk nagyon jót tesz. Vannak feladatok, melyekben nagyobb mértékben vesznek részt, de olyanok is, mikor kevésbé. A picik itt is kapcsolatba lépnek a kutyusokkal, de jóval egyszerűbb tevékenységek mentén. Vannak gyerekek, akik jobban megnyílnak, vagy inkább tudnak az állatok felé közeledni, de természetesen ez is egyénfüggő – mondta el lapunknak Schillinger Kata.
A felvételek kedvéért összetrombitált kisebb-nagyobb gyerekeket megkérdeztük, mit szeretnek a legjobban a három kutyusban. Természetesen a leggyakoribb válasz az volt: „azt, hogy olyan cukik”. De elhangzottak az okos, nyálkás, kedves, puha, gyönyörű, türelmes, szaglászós jelzők is többek között. A kicsik elmondták, nagyon szeretnek a négylábúakkal labdázni, kártyát húzatni velük, vagy csak belebújni a szőrükbe.
Az, hogy mely kutyából válhat terápiás állat egyébként nem fajta-, vagy nemfüggő, elsősorban az eb természetén, illetve a harmonikus kutya-gazda viszonyon múlik. A terápiás vizsga kétfordulós, a sikeres temperamentumvizsga után lehet felkészülni a terápiás zárófeladatokra.
Íme, galériánkban még több aranyos fotó a kutyás óráról: