A legendás raliversenyző idejében még erdei nézőtér, tükörsima aszfalt és stabil szalagkorlát jellemezte a Pécs és Remeterét közötti szerpentint. A kezelő Magyar Közút Kft.-nek hosszú évek óta nincs pénze a veszélyes szakasz teljes felújítására; idén is csak felemás toldozásra futotta.
Több helyütt beszakadt, lesüllyedt útfelület, a szakadékok felett olyan szalagkorlát, amelyet csak a szentlélek tart egyben, kisebb-nagyobb kátyúk százai, elöregedett, repedezett aszfaltszőnyeg. Nagyjából ilyen kép tárulhat bárki szeme elé, aki Magyarürög felől közelíti meg Orfűt, s a Pécs és Remeterét közötti szerpentinen autózik, rosszabb esetben motorozik végig.
A városhatár és az erdei tisztás között húzódó szakaszt legutóbb talán több mint egy évtizede vették kezelésbe a fenntartók. Azóta csak a folyamatos pusztulás figyelhető meg a klasszikus, szakadékokkal, sziklafalakkal övezett hegyi pályatesten és környezetében.
A nemsokára Ranga László hatszoros magyar bajnok, legendás sportember nevét viselő Abaligeti út ezért sem méltó leendő névadójához több, lapunkat megkereső olvasónk szerint. Mint emlékeztettek rá, a ralik mellett egykor a hegyi versenyeknek is otthont adó, formaautók által is használható tükörsima szakaszon évek óta nem rendezik meg a viadalt, mert a szériaverseny szervezői (!) jelentették ki: veszélyes a pálya.
Enyészete már balesetveszélyes helyzeteket is teremtett, ezért gondolhatta úgy a kezelő Magyar Közút Kft., hogy ideje felvonulni a területre, a tragédiákat megelőzendő. A nyári szezon előtt ezért kátyúzni kezdtek, s a leginkább károsodott részeken eseti beavatkozásokat indítottak el.
Mindezt úgy kell elképzelni, hogy foltokban, 20-50-100 méter hosszan újraaszfaltoztak részeket, míg sok, egyébként egybefüggő, sekély kátyúkkal borított felületet érintetlenül hagytak. Ugyanígy a negyvenmillió forintos részleges javítás nem volt elég az esetlegesen elszabaduló autókat a szakadékoktól megóvó korlátok rendbetételére sem, s az erózió okozta süllyedések is maradtak.
Bár a Remeterét és Orfű közötti szakaszt a hozzáértők szerint is kiválóan megjavították, s új aszfaltborítással látták el, ahogy azt a Magyar Közút Kft. sajtószolgálata jelezte, a Magyarürögre tartó rész komplett felújítása egyelőre forráshiány miatt várat magára. Ráadásul a munkák értéke is csak teljes körű tervezés után derülhetne ki.
Igyekeztünk megkeresni a társaság illetékeseit azzal a kérdéssel, hogy nagyjából mikor várható, hogy normálisan rendbe hozzák az utat, de azt a választ kaptuk, hogy „jelenleg a szakasz teljes felújítását nem tervezik”. Elismerték: négy nagyobb süllyedés van a szakaszon, ahol a javítás nem történt meg. Ezekre kiviteli terv készítése szükséges. A tervek készítésére közbeszerzési eljárás írnak majd ki.
Mindez azt is jelenti, hogy az egykor szebb napokat látott kanyargó út egy ideig még nem lesz méltó Ranga László nevéhez, s klasszikus hegyi versenyeket sem rendeznek majd rajta. Hogy meddig marad a jelenlegi állapot, azt a kezelő sem tudja.