A világ legrövidebb vasútjaként számon tartott pécsi gyermekvasút megszüntetésétől tart az üzemeltető, miután hónapok óta nincs működési engedélyük. A város azonban hosszú távon gondolkodik.
1962-ben épült fel a mecseki kisvasút (MUKI), ami egészen 2012-ig folyamatosan várta a kirándulókat, gyerekeket, családokat. A vonalat a városlakók társadalmi munkában hozták létre 130 ezer óra alatt. Az alig 570 méteres pálya – ami a világon egyedülálló – ugyan rövid, de változatos ívekkel, kanyarokkal tűzdelt. A Facebookon elterjedt, idén bezárják az évente 15 ezer gyermeket fogadó kisvasutat, erre erősített rá az is, hogy ebben az évben nem közlekedhetett a vonat.
Horzsa Gábor, a Pécsi Kulturális Központ igazgatója szerint szó sincs arról, hogy bezárják a vasutat, éppen ellenkezőleg, az állatkert tervezett fejlesztése pedig ráerősít arra, hogy a kisvasútra továbbra is szükség van.
– A MÁV-ra is érvényes szabályok vonatkoznak kisvasutakra is, ami azonban egy ilyen gyér forgalmú kirándulójárat esetében aligha tartható, hiszen csak az üzleti tervünknek több száz oldalasnak kellett volna lennie, valamint a késések kezeléséről is gondoskodnunk kellett volna, ami felesleges egy 570 méteres utat megtevő járatnál – mondta Horzsa.
Tavaly azonban megnyílt a lehetőség arra, hogy úgynevezett turistavasútként üzemeljen, ez kevesebb adminisztrációt jelent, kevésbé szigorúak a szabályok. Ennek az engedélynek a kiadására várnak, ami várhatóan heteken belül megjön, s akkor újra pöfékelhet a mozdonyok az Állatkert és Dömörkapu között – tette hozzá.
A kisvasutat 23 éve üzemeltető Andróczi István szerint 2014 májusáig lett volna működési engedélyük, igaz, az keményebb feltételeket szabott a turisztikai engedélyhez képest, de most egyik sincs.
– Szerződést sem kötöttek még velem, és közeleg május elseje, amikor biztosan sokan mennének vonaton – kesergett.