Harminc százalékkal több bevételt ért el a pogányi airport, mint egy évvel korábban. Az még kérdés, hogy a repülőtérről mely országokba utazhatunk el charterekkel.
A pogányi repülőtéren az elmúlt év jól sikerült. A társaság ugyanis közel 30 százalékkal több bevételt könyvelhetett el, mint egy évvel korábban: míg 2011-ben 70 milliós saját bevételt termeltek, addig tavaly már 90 milliót. Mindez a nagyobb, külföldi gépek megjelenésének köszönhető, amelyek több szolgáltatást, több kerozint vásárolnak.
– A teljes forgalmunk nem változott meg, inkább az arányok tolódtak el a nemzetközi forgalom felé – mondta a Pécs-Pogányi Repülőteret Működtető Kft. ügyvezetője, Dragovácz Márk. – Míg 2011 valamivel több mint 300 fel- és leszállást hajtottak végre a külföldiek, addig 2012-ben már félezret. Amennyiben sikerül megállapodnunk a tervezett útirányokat illetően, akkor az újabb pluszbevételt hozhat.
Az elmúlt években már bevált az a két charterjárat, amellyel egy utazási irodán keresztül juthattunk el Bulgáriába, Görögországba. Tavaly év végén Montenegrót, valamint a horvát tengerpartot is megjelölték még mint lehetséges célpontokat, így Split és Dubrovnik is szóba jöhet repülős nyaralásként. A tervekről azonban egyelőre óvatosan nyilatkoznak a reptéren.
– Néhány héten belül zárulnak le a tárgyalások, addigra válhat véglegessé, hova repülhetünk idén. Mind utazási irodákkal kötött megállapodás alapján indított, mind menetrend szerinti járatokban is gondolkodunk – magyarázza Dragovácz.
A közelben lévő eszéki, és az ismét működő sármelléki repülőtér ugyanakkor nem konkurenciája a pécsinek. Dragovácz szerint ugyanis míg az utóbbi szinte kizárólag a hévízi szállodák, a fürdő megtöltésére hivatott, addig az előbbinél a horvát uniós csatlakozás tehet keresztbe: elsősorban ugyanis belföldi járatokat üzemeltettek az állami légitársasággal, ám a horvátok rengeteg pénzt költöttek a cég támogatására, amit azonban az EU-s szabályok tiltanak. Így kérdés, hogy az uniós csatlakozás után milyen módon tud tovább működni a Péccsel szomszédos reptér.
A pogányi repülőtér marketingjére egyébként nem régen közel ötmilliót költöttek.
– A külföldi gépek számának növekedését értük el ebből a keretből, több társasággal is komoly tárgyalásokat folytatunk, valamint hamarosan felkeressük a privát repülőgépek, flották tulajdonosait, valamint a magánrepülőtereknek is kiajánljuk a várost – mondta érdeklődésünkre a munkát végző Cyber Hopmester ügyvezetője, Keszkenyős Imre.
Szerinte mindezek mellett azon is dolgoznak a pécsi turizmusban résztvevőkkel közösen, hogy Svájcból csábítsanak turistákat Pécsre, akik a pogányi repülőtéren landolnának, s mindehhez már rendelkezésre áll egy 46 személyes repülőgép is.
[frame]Kell-e hosszabb kifutópálya?
A repülésben jártas szakemberek szerint egyik kitörési pontja lehet a városi légibázisnak az, ha sikerülne megállapodást kötni olyan légitársasággal, amely Pécsről nagyobb, nemzetközi airportokra szállítana utast, amivel közvetve sokkal több célállomást lehetne elérni. A kifutópálya meghosszabbítására sem feltétlenül van szükség, hiszen a jelenlegi állapotában 50-100 fős gépek is használhatják, nagyságrendileg ekkora férőhellyel rendelkező gépek megtöltésére lenne mód a dél-dunántúli régió lakosságszámát tekintve.[/frame]