Elkelne a pécsi középiskolákban is a digitális oktatási eszközök fejlesztése, miután az elmúlt években erre nem igazán volt lehetőség. Kiderült, hogy nemcsak a tanárok, hanem a diákok is szeretik a kütyüket.
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 2011 óta végzi minden évben az eLEMÉR névre hallgató komplex online felmérést. A vizsgálat az oktatás és oktatásfejlesztés több tényezőjére is kitér, és érdemes megjegyezni, hogy idén szinte minden vizsgált területen fejlődést mutatott ki az iskolák önbevallása alapján (618 iskola vett részt a projektben), egyet kivéve. Ez pedig a napjaink oktatását meghatározó egyik legfontosabb tényező, az informatikai infrastruktúra, amelynek állapota 2011-ről 2012-re ugyan jelentősen fejlődött, a következő évben viszont a növekedés megállt, idén pedig már második éve romlik a helyzet.
A legfőbb problémát az elhasznált technikai eszközök (például a tanulást és tanítást megkönnyítő interaktív táblák, laptopok és projektorok) cseréje – pontosabban annak hiánya – jelenti, de csökken a hibás eszközök javításának esélye, és vannak olyan iskolák is, ahol a meglévő eszközök már alig felelnek meg egy oktatási intézmény elvárásainak. A helyzet pedig Pécsett sem rózsás.
Gaál Tibor, a Kodály Zoltán Gimnázium igazgatója lapunknak elmondta, hogy a Kodályban egy állami pályázatnak köszönhetően van 16 darab interaktív tábla – a gyerekek és a tanárok imádják -, van hozzájuk laptop és projektor is. Ezek az eszközök 3-4 évesek, azóta nem is voltak javítva-fejlesztve, de Gaál szerint erre nem is volt még szükség. Sokkal nagyobb gondot okoz a számítógéppark avulása, ugyanis a gépek annyira idősek már, hogy az oktatáshoz szükséges digitális tananyagokat sem bírják feldolgozni. Idén az informatika érettségit csak úgy tudták lebonyolítani, hogy a Klebersberg Intézményfenntartó Központ ideiglenesen bővítette a gépek memóriáját. Az intézményfenntartó felé a Kodály jelezte, hogy a helyzet egyre csak romlik, de Gaál egyelőre nem lát reményt a számítógépek fejlesztésére.
Amrein György, a Zipernowsky Károly Műszaki Szakközépiskola igazgatója elmondta, hogy az iskola 3 éve – még mikor önkormányzati tulajdonban volt – egy pályázat során nyert 14 interaktív táblát, amelyek szinte még újnak számítanak, épp ezért nincs is velük gond. Amrein viszont hozzátette, hogy egy sarkalatos pont ellenben akad. A Zipernowsky ugyanis – amelynek egyik fő profilja az informatika – eddig a velük együttműködő informatikai cégektől kapott támogatást a géppark fejlesztésére, ez azonban ma már nincs így. Azóta pedig Amrein – ahogy mondta – „túl sok fejlesztést” nem tapasztalt. Egy informatikára szakosodott iskolában pedig rendkívül fontos, hogy a számítógépek rendszere naprakész legyen, tette hozzá végezetül.
A Széchenyi István Gimnázium és Szakközépiskolában is hasonló a helyzet. Pasku Györgyi, az iskola igazgatóhelyettese lapunknak elmondta, hogy náluk 12 interaktív tábla van, közülük némelyik 10 éves, de legalább működnek. Csak épp a hozzájuk tartozó laptopok, számítógépek, és projektorok amortizálódtak le. A projektorok izzója, a gépek akkumulátora szorul cserére. Mindez több százezer forintot jelent. Ráadásul az elmúlt napokban az is előfordult, hogy egy nap alatt több izzó is elszállt. Ezt az összeget pedig a Baptista Szeretetszolgálat égisze alatt működő iskolának az éves költségvetéséből kell kigazdálkodnia. Pasku hozzátette: olyan, minden iskola számára elérhető pályázatokra van szükség, amelyekkel pontosan ilyen technikai-informatikai eszközöket, illetve azok fejlesztését és javítását lehetne elérni. Ezek nélkül viszont túl sok minden nem fog változni.
Az ügyben megkérdeztük a Klebersberg Intézményfenntartó Központ pécsi tankerületét is, ahol elmondták, hogy az általuk fenntartott intézményekben az amortizációnak megfelelően folyamatosan cserélik az elavult eszközöket, továbbá a rendelkezésre álló pályázati keretekből, forrásokból is kapnak az iskolák új eszközöket. Arra a kérdésre, hogy a kapnak-e a problémákról bejelentéseket az iskoláktól, az válaszolták, hogy a meglévő eszközök megfelelnek az elvárásoknak, és minden iskolánkban zavartalanul folyik az oktatás, valamint az info-technikai eszközök használata.