A kormány nemrégi döntése értelmében 9 és 12 óra között a kijelölt áruházakban csak 65 év felettiek tartózkodhatnak, mondván, a veszélyeztetett korosztályt szeparálni kell a fiatalabbaktól. A nagyáruházakban nincs is baj ezzel, a kisboltoknál viszont bonyolultabb a helyzet.
Jól vizsgáztak a magyarok a kormány idősek védelmében hozott intézkedéseit illetően – legalábbis az áruházláncokat egybekötő Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) erről számolt be. Elvétve akadt azonban pár renitens egyén, aki nem volt hajlandó tudomásul venni az óvintézkedéseket.
Vámos György, az OKSZ főtitkára lapunknak elmondta, a jogszabály nem részletezi pontosan, hogyan kell eljárni az életkor igazolásának esetében. Ha a vásárló életkora kétséges, az üzemeltető kérheti, hogy mondja meg – nyilván ez az első lépés.
A 18 év alattiak esetében a vonatkozó fogyasztóvédelmi joganyag kategorikusan kimondja, hogy kétség esetén a kereskedő felszólítására a vásárló köteles igazolni az életkorát. Ha ezt nem tudja, akkor a kereskedő kötelezett arra, hogy megtagadja a kiszolgálást.
Ám a 65 év felettiek esetében nincs az előbbihez hasonlóan részletezve a szabályzat. A jogalkotó szándéka egyértelmű, így a biztonsági őr a kérdésfeltevésen túl megkérheti a vásárlót az életkor igazolására, ám nem kötelezheti arra (ellentétben a fiatalkorúak esetében). A kormányrendelet ugyanakkor annyit magában foglal, hogy ha vita alakul ki, kérhető rendőri ellenőrzés.
Azt hangsúlyozni kell megint, hogy mivel a kereskedő nem hatóság, csak kérdezni és kérni van joga.
Vámos aláhúzta, az áruházláncok feléjük történő beszámolói szerint is a vásárlók türelmesek, megértőek. Az elvétve kialakult vitákról statisztikák, számok nincsenek, hiszen azokhoz képest a vásárlások száma milliós nagyságrendű.
A megértő, türelmes vásárlói magatartást hangsúlyozta ki a Tesco sajtóosztálya is megkeresésünkre. Elmondták, tapasztalataik szerint a vásárlók belátó és felelős magatartást tanúsítanak, folyamatosan csökken azoknak a 65 évnél fiatalabbaknak a száma, akik 9 és 12 óra keresnék meg az áruházakat.
Hozzátették, minden áruházban jól látható helyekre kihelyezték azokat a tájékoztatókat, ahol informálódhatnak a vásárlók a változásokról. Az alkalmazottakkal is ismertették a tudnivalókat, akik segítenek a vásárlóknak.
Elmondásuk szerint néhány esetben fordult csupán elő az országban, hogy minden tájékoztatás és kérés ellenére beléptek az üzletbe 65 évnél fiatalabb vásárlók. A protokoll szerint jártak el: ismertették a kihágás következményeit. Ha pedig mindezek ellenére sem tartják be az előírást, rendőri segítség is kérhető. Ők pedig már saját hatáskörükben járnak el az illetővel szemben.
A kisboltoknál nem egyszerű
Varga András, a ViaMarkt bolthálózat ügyvezetője szerint alapvetően sikerül betartatni
a 9–12 órás időzónát, ám van probléma bőven.
– Sokszor se az idősek, se a fiatalok nem tartják be a szabályokat. Vannak olyan üzleteink, amik mellett munkások dolgoznak, érthető módon délelőtt ők nem tudják más módon kielégíteni az igényeiket. Ugyanakkor sok idős a megszokás rabja, minden reggel 6 órakor már szeretnék a kenyerüket elvinni. Volt rá precedens, hogy mire 9 órára megérkezett, már elfogyott – meséli.
Az ügyvezető azt is elmondta, próbálnak mindenkit felszólítani, de általában az idősekkel nem könnyű vitába szállni. A higiéniai óvintézkedéseket természetesen betartják – fertőtlenítés, szájmaszk –, és szerencsére a létszámkorláttal sincs probléma.