Ha valaki kíváncsi arra, hogy hogyan is kezdte a Pécsett született, világhírű Victor Vasarely alkotói pályafutását, az mindenképp látogasson el a Káptalan utcában található Vasarely Múzeumba, ahol az op-art festészet megalapítójának korai reklámgrafikáit bemutató kiállítás nyílt október 11-én.
Tudták, hogy Pécs egyik legnagyobb büszkesége, a világszerte ismert Victor Vasarely (azaz, a pécsieknek Vásárhelyi Győző) reklámrajzokkal kezdte munkásságát? Aki pedig látni akarja ezeket az érdekes, és a festő életútjának kezdetét nagyszerűen árnyaló műveket, az tegyen egy kis kiruccanást a Káptalan utcai Vasarely Múzeumba, ahol október 11-én nyílt meg a „Vasarely – A pályakezdés évei – Reklámgrafikák” című kiállítás.
A december 18-ig látogatható tárlaton Vasarely 33 korai – francia magángyűjteményből származó – reklámgrafikája látható, melyeket Párizsban készített gyógyszergyárak, orvosok, könyvkiadók, és reklámcégek számára az 1930-as és 1940-es években.
A kiállítás megnyitóján Őri László, Pécs alpolgármestere a Vasarely emlékévre utalva felidézte, hogy az idei évben Pécs számos programmal emlékezik a 20. századi egyetemes képzőművészet iskolateremtő mesterére.
A művész 110. születési évfordulója alkalmából rendezett emlékév keretében egy francia műgyűjtőnek köszönhetően mutathatja be a múzeum azt a 33 különleges képet, amelyek Vasarely új, eddig ismeretlen arcát mutatják számunkra. Az eddig Pécsett be nem mutatott tárlat – folytatta a városvezető – az alkotó 30-as éveiben készített különleges képeit sorakoztatja fel, melyekből sugárzik Vasarely humora, játékos derűje. Az alpolgármester felidézte, hogy Vasarely az évtizedet felölelő alkotói korszakában kevésbé a festészetre, sokkal inkább a grafikai munkákra helyezte a hangsúlyt. Az itt látható munkák gyógyszergyárak, orvosok és reklámcégek megrendelésére készültek.
Pierre Vasarely, a művész unokája és a Vasarely Alapítvány elnöke az eseményen elmondta, hogy büszke arra az elmúlt 10 év alatt kialakított szoros kapcsolatra, ami az alapítvány városa, a franciaországi Aix-en-Provence és Pécs között jött létre. Ez a kapcsolat – folytatta – nem feltétlenül csak a Vasarely életmű gondozásában nyilvánul meg, hiszen a francia város és Pécs egyetemei és középiskolái is nagyon hasznos együttműködéseket alakítottak ki a közelmúltban. A kiállított képekkel kapcsolatban Pierre Vasarely kiemelte, hogy azokat elnézve tisztán látható, hogy nagyapja „nem csak kockákat és gömböket” tudott festeni.
Végezetül elmondta, hogy nagyapja mindig büszke volt magyar származására, Pécsi születésére, és arra, hogy 1929-ben a „magyar Bauhausként” is emlegetett budapesti Bortnyik Sándor Műhely iskolájában tanult festeni.
A 110 éve született művész pécsi múzeuma – az Aix-en-Provence-ban található Vasarely Múzeumhoz hasonlóan – 40 éve nyílt meg. A pécsi szülőházában kialakított múzeumban közel 400 festménye, grafikái, szőnyegei és plasztikái láthatók. Az évforduló alkalmából nem csak országszerte (Budapesten, Veszprémben és Pécsett), hanem a világban is sorra nyitnak a Vasarely-kiállítások: Aix-en-Provence, Stuttgart és Brüsszel mellett jövőre Isztambulban és Izmirben is megtekinthetők lesznek a pécsi festő remekművei.