A vakáció elkezdődött, a gyerekek kiszabadultak az iskolapadból. Ilyenkor még a pedáns tanulók is messziről elkerülik az íróasztal és a tankönyvek környékét. De jól van ez így, vagy erőltessük a magolást a szünetben?
Szabó Erika, klinikai szakpszichológus, a Baranya Megyei Pedagógiai Szakszolgálat pécsi tagintézményének megbízott vezetője szerint a legjobb, ha a szülők lemondanak arról, hogy általános iskolás gyereküket – akár játékos feladatokkal is – tanulásra ösztönözzék a nyári szünetben. A magyar iskolarendszer ugyanis elég feszített tempót diktál év közben, így nagy szükség van a pihenésre ebben a két-három hónapban.
– Nagyon nagy elvárásoknak vannak kitéve a mai diákok az oktatási intézményekben, ezért fel kell töltődniük ahhoz, hogy a következő tíz hónapot fizikailag és mentálisan is bírják – mondja a szakember.
[note note_color=”#efbeea”]Mit csináljon a gyerek?
Nem minden családban van anyagi forrás arra, hogy a csemete táborból táborba utazzon a nyáron. Az unatkozástól azonban – a legtöbb kiskamasznál – egyenes út vezet a számítógéphez vagy a televízióhoz. Épp ezért a kortárs kapcsolatokat jó erősíteni a szünidőben. Szervezzünk nekik találkozókat a barátokkal, egykorú családtagokkal, osztálytársakkal. A gyerkőcök társaságban sokkal szívesebben kimozdulnak, mint egyedül.
Mindezek mellett nagyon fontos és szükséges a szülővel való közös elfoglaltság. Nem a drága nyaraláson van a hangsúly, hanem az együttléten, ilyen lehet például egy közös autómosás, vagy társasozás is.
Ha a gyerek valahová nagyon nem szeretne elutazni – táborba, nagymamához, unokatestvérhez stb. – akkor nem tanácsos erőszakoskodni. Beszéljünk meg együtt egy másik lehetőséget.[/note]
Ám a szünet nem csak azért szükséges, hogy a diákok kipihenjék magukat és kiszakadjanak a napi rutinból, ez az időszak a tananyag leülepedése miatt is fontos. Az ismereteknek, készségeknek el kell mélyülniük. Beépülnek, a helyükre kerülnek a vakáció alatt – teszi hozzá a szakember.
Természetesen azzal is számolni kell, hogy a szünidőben bizonyos ismeretek megkopnak, vagy teljesen elfelejtődnek, de ezzel sincs semmi baj. A tanév kezdetén úgyis ismételnek a tanórákon.
A normál hétköznapokba való visszarázódást bőven elég augusztus közepén, végén elkezdeni. Az alsósoknál az olvasást, írást gyakoroltathatjuk, de a játékos feladatok erre tökéletesen elegendőek, nem kell előszedni a tankönyveket. A felsősöknél pedig csak a korán fekvés, korán kelés ritmusát kell visszahozni a mindennapokba.
Szabó Erika arra is felhívja a figyelmet, hogy a különórák és a tanulás erőltetése a szünidőben önértékelési zavarokat okozhat.
– Ha a szülő nyomására a gyerek a vakációt is tanulással tölti, az azt üzenheti a számára, hogy nem tud megfelelni az elvárásoknak, nem elég jó a szüleinek. Ezáltal csorbát szenvedhet az önbizalma.
Amennyiben a gyerek nem teljesített jól az előző tanévben, esetleg rossz volt a bizonyítványa, úgy a következő tíz hónapban kell jobban a körmére nézni, segíteni neki, esetleg különórára járatni.