Rengeteg pécsinek főhet a feje az óriási forgalmi dugók miatt, melyek a Kertvárosba kivezető Siklósi úton minden hétköznap a reggeli és délutáni csúcsforgalomban kialakulnak. Két, egymáshoz közeli nagy felújítás a ludas: az Árpád-híd teljes körű rekonstrukciója és egy közel százéves vízvezeték cseréje a Siklósi úton. Mit tapasztalnak a buszosok és a taxisok, mit tanácsolnak a pécsieknek?
Nem ritkán a felüljáró tövétől egészen a Maléter Pál – Siklósi út kereszteződésig áll a sor mostanában. A Táncsics Mihály úton a Keszüi útig sorakoznak az autók. Baleset esetén tovább fokozódik a probléma.
Április közepén kezdődtek a munkálatok a pécsi Árpád-felüljárón. A felújítást már nem halogathatták tovább: évente rendszeresek voltak a kátyúproblémák, több alkalommal is foltozni kellett, és a szerkezetet is meg kellett erősíteni. Most egy nagy lélegzetvételű, teljes körű felújítás kezdődött, ami várhatóan ősszel fejeződik be; két sávra szűkült a forgalom. Új burkolatot, szigetelést, vízelvezető rendszert kap az „egypúpú”.
A Siklósi út délebbre eső szakaszán sem könnyebbülhetnek meg az autósok, amint átértek a hídon: több mint fél kilométeres szakaszon a Tettye Forrásház Zrt. szakemberei egy kilencvenéves vezetéket cserélnek ki. Két ütemre bontották a felújítást, május 7-től az Északmegyer dűlő – Siklósi út saroktól a Siklósi úton a Lomb utcai kereszteződésig tartanak a munkálatok. Az első ütemben a két nyugati sávot zárják le teljesen, a másodikban a két keleti sávot megosztják. Várhatóan június közepéig tart majd a nemrég megkezdett vezetékcsere.
Monori Tamást, az Euro900 taxitársaság marketingvezetőjét kérdeztük, vajon a taxisok tudnak-e tanácsokat adni, merre érdemes kerülni, illetve mik a tapasztalataik a csúcsforgalmat illetően.
– Tudtuk, hogy előbb-utóbb meg kell csinálni a felüljárót, cserélni a vezetéket, ezzel nincs is semmi gond. A probléma az, hogy egy kilométeres szakaszon belül egy időben történik két ekkora munka. Ha mégis így van, egy szakembernek kellett volna megterveznie az ütemezést, a tereléseket. Ilyen kis területen belül ezt nem lehet szépen megoldani – mondta.
Íme, a városban zajló útfelújítások:
Szerinte ami alternatív kerülési útvonal lenne, azok is már mind teljesen kihasználtak. Lehetne kerülni a Tüskésréti út – Légszeszgyár utca vonalán, de már az is egyre forgalmasabb reggelente és kora délután. A Megyeri úti sorompón át is lehet közlekedni, persze ebben benne van a rizikó, hogy leeresztik hosszú percekre.
– Tapasztalataink szerint ötven-ötven százalékban találkozunk belátóbb, megértőbb utasokkal és türelmetlenebbekkel. Számunkra alapvetően egy versenyfutás folyik az idővel, hiszen javarészt azok használják a szolgáltatást, akik már sietnek – nyilatkozta.
Monori szerint az ehhez hasonló esetekben, útfejlesztésekkor érdemes lenne arra törekedni, hogy a helyi járatú buszok és a taxik valamilyen módon könnyebben tudjanak előrébb jutni.
A buszozó pécsiek érdekében felkerestük volna a Tükebuszt is, ők a Biokomhoz irányítottak minket, akiktől azonban egyelőre nem kaptunk választ.