A Pécsi Harmadik Színház februári műsorán nyolc produkciót láthat a nagyérdemű. Ebből kettő gyermekdarab, kettő külföldi szerző művéből született előadás, négy pedig a magyar irodalom kortárs vonulatához tartozik. A számok is pontosan tükrözik tehát e teátrum markáns arculatát, melyben kiemelt szerepet kapnak a hazai, ezen belül is a mai drámák.
1980-ban Örkény István abszurdja, a Pisti a vérzivatarban átütő sikere alapozta meg az akkori Pécsi Nyitott Színpad, a mai Pécsi Harmadik Színház „elődjének” létjogosultságát. Vincze János teátruma azóta is hű maradt önmagához és persze Örkényhez, meg a magyar drámairodalomhoz is. Nem csoda hát, hogy a mostani évad Örkény születésének századik évfordulója tiszteletére több, hozzá köthető produkcióval is jelentkezik.
Január közepén Dvorák Gábor és Slajchó Anikó pantomimművészek idézték az egypercesek groteszk látásmódját a mozgás, a testbeszéd eszközeivel; márciusban Vincze János rendezésében egy Örkény ihlette színpadi játékot mutatnak be „E kor nekünk szülőnk s megölőnk” címmel. Az író drámáinak, egyperceseinek, prózai műveinek részleteiből létrejövő, öntörvényű alkotás lesz – ígéri a rendező –, egyfajta kollektív nemzeti önvizsgálat, közös megrendüléseink színpadi ábrázolása. Ám addig is a Tóték szereplői lépnek itt színpadra, ugyanis felújítják annak 2007-es előadását. Az akkori premier előtt a rendező, Vincze János így fogalmazott:
– Ez a magyar valóság. Amit Örkény ebben a zseniális – s épp ezért minden korban aktuális – darabjában megírt. Pontosan mutatja, amit ma is húsbavágóan tapasztalunk: hogy Magyarországon az abszurd válik realizmussá, és hogy a szabadság is meghozta a maga csapdáit. Erről szól ez az előadás.
Az eredeti Örkény-műből Vincze János a 90-es évek közepén készített ötszereplős kamaraváltozatot, amit a 2007-es bemutató is alapul vett, de további (a darab végét illetően igazán komoly) változtatást végzett rajta a rendező-dramaturg. Így lett még erőteljesebb, még feszesebb és még elgondolkodtatóbb e tragikomédia. Az előadás a Dunaújvárosi Bartók Kamaraszínházzal koprodukcióban készült, s benne az Őrnagyot Fillár István, Tót Lajost Németh János, Mariskát Nagy Adrienne, Ágikát Rárósi Anita, a Postást pedig Kiss Attila játssza.
S hogy a hónap közepéig se maradjunk kortárs magyar művek nélkül, Vincze János rendezésében február 6-án este hétkor Kiss Judit Ágnes: Prága, főpályaudvar című kispolgári játékát, 9-én pedig Egressy Zoltán tizenegy éve (!) műsoron lévő, Sóska, sültkrumpli című darabját láthatjuk – ez utóbbit Lipics Zsolt, Fillár István és Széll Horváth Lajos alakítása teszi emlékezetessé a focibíró és két partjelzője szerepében.