-1 C
Pécs
szombat, november 23, 2024
KezdőlapPécs AktuálTüke Busz-vizsgálat: Árki Sándor reagált

Tüke Busz-vizsgálat: Árki Sándor reagált

Az ellenzéki Keresztes László Lóránt kérésére a Tüke Busz Zrt. működéséről hallgatták volna meg a városi cég vezetőit és Hofekker Ferenc szakszervezeti vezetőt. Végül csak utóbbi jelent meg, ugyanis a bizottság elnöke nem hívta meg az érintetteket. Hofekker szerint sok gond volt a buszokkal már nyár óta, nem akartak puccsot a dolgozók és szerinte Volvókat akart venni a cég.

Árki reagált Hofekker állításaira (16:48)

Mint közölték, a vezérigazgató azért nem volt jelen az ülésen, mert Oszoli Dénes bizottsági elnök hétfőn e-mailben jelezte Árki Sándornak, hogy nem kell személyesen megjelennie a bizottság előtt, s a feltett kérdésekre írásban válaszoljon. A Volvós képzéssel kapcsolatban azt közölték, hogy a Tüke vonalvezetőket küldött, tapasztalatszerzés céljából. Fontosnak tartották ugyanis, hogy tájékozódjanak például a típusnál előforduló meghibásodásokkal kapcsolatban. Közölték: mivel buszbeszerzés előtt álltak, olajszűrőket is vásároltak az adott buszokhoz.

Arra a kérdésünkre, hogy csökkentették-e a javításra szánt keretet év közben azt a választ kaptuk, hogy a társaság pénzügyi helyzete a tulajdonos segítségével decemberre rendeződött, és megkezdődtek az emelt szintű javítások. „December hónapban másfélszer annyi szerviz költségünk volt, mint korábban a legnagyobb havi összegű javítás” – közölték.

Hofekker Ferenccel kapcsolatban elmondták: a szakszervezeti vezető elismerte, hogy a „sztrájkként” emlegetett decemberi akciót maga szervezte meg, ezzel pedig kárt okozott a munkáltatójának, a Tüke Busz Zrt-nek; ezért mondtak fel neki.

Összefoglaló a keddi bizottsági ülésről

Érdekesen alakult a városfejlesztési bizottság keddi ülése, ugyanis úgy volt, hogy az ellenzéki Keresztes László Lóránt LMP-s képviselő kezdeményezésére a Tüke Busz tevékenyésgével kapcsolatban feltett kérdésekre ad kimerítő választ a társaság vezetése, valamint Hofekker Ferenc szakszervezet vezető.

A képviselő arra várt választ, mennyit keresnek átlagosan a sofőrök, történt-e, s ha volt ilyen, milyen eredménnyel zárult a cégnél egy gazdasági átvilágítás, mire panaszkodnak az utasok, mennyi buszt tudnak kiállítani forgalomba, mennyit költenek buszok javítására.

Majdnem nem volt miről beszélni…

Végül azonban csak Hofekker Ferenc jött el a meghallgatásra, ugyanis Oszoli Dénes a bizottság elnöke nem hívta meg a társaság vezetőit. Arra hivatkozott, januárban volt már egy meghallgatás, azóta pedig jelentős változás nem történt a cégnél. Csak Hofekker szólalt így meg a céggel kapcsolatban.

Ő azt mondta, a Tüke Busz Zrt. dolgozói még a nyáron jelezték a vezetőségnek, hogy komoly problémák adódnak, adódhatnak a Pécsen közlekedő buszok műszaki állapotából. Elmondta: a cég dolgozói már akkor lemondtak munkaruhapénzükről, hogy a Tüke Busz javításokra költhesse a megmaradó pénzt. Emellett a sofőrök szabadidejükben takarították a buszokat, végeztek rajtuk apróbb javításokat, segítették a szervizesek munkáját.

A decemberi puccsal, sztrájkkal kapcsolatban azt mondta Hofekker Ferenc: minden sofőr felvette a munkát azokon a napokon, amikor komoly járatkimaradások történtek, ám a megnövekedett számú, javításra szoruló buszok miatt nem tudtak nekik munkaeszközt biztosítani. Azt mondta, a Tüke Busz spórolni akart a javítási kiadásokon.

Elmondta a magáét

A buszbeszerzésekkel kapcsolatban is beszélt Hofekker. Szerinte a Tüke Busz igenis azokat a Volvókat akarta megvenni, amelyek annak idején szóba kerültek. Erről tanúskodik, hogy a cég szakembereket küldött decemberben Volvo-s kiképzésre, emellett pedig olajszűrőket is rendelt elmondása szerint a társaság az adott típushoz.

Nagy Erzsébet, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének pécsi ügyvivője is jelen volt az ülésen. Ő azt kérte a Tüke Busz Zrt. vezetőitől, vegyék vissza munkahelyére a szakszervezeti vezetőt, ugyanis a szakszervezet szakértőinek meglátása szerint törvénytelenül távolították el állásából.

Az ülést ezt követen lezárta Oszoli, s arról döntöttek, hogy egy következő bizottsági ülés keretében, egy-két héten belül visszatérnek a feltett kérdések megválaszolására. Erre az ellenzék meg fogja hívni a Tüke Busz Zrt. vezetőségét is.

A bizottsági ülés után megkerestük a Tüke Buszt is. Arra voltunk kíváncsiak, hogy igaz-e, hogy a Tüke Busz decemberben Volvos képzésre küldött alkalmazottakat, mi volt ennek az oka, igaz-e, hogy olajszűrőket vásároltak Volvókhoz, hogy csökkentették a javításra szánt keretet év közben?

Korábban, a helyszínről jelentettük:

10:00

Oszoli Dénes fideszes bizottsági elnök az ülés előtt azt javasolta, hogy az egyéb napirendek között jelzett tájékoztatót, azaz a Tüke Buszt érintő kérdéseket vegyék le a napirendről. Azzal indokolta mindezt, hogy elnökként eltekintett a vezérigazgató meghívásától, ugyanis szerinte a Keresztes által feszegetett kérdéseket írásban is meg lehet válaszolni. Hozzátette: Baracsi László, a Tüke Busz gazdasági vezetője tud a kérdésekről, s ígéretet kaptak azok megválaszolásáról.

Keresztes László Lóránt LMP-s képviselő szerint nem akartak politikai akciót szervezni. Azt mondta, mivel Pécs egyik legfontosabb közszolgáltatásáról van szó, s elkezdtek egy folyamatot, úgy gondolja: szükséges beszélni a problémákról. Ilyen mélységben, mint ahogy a mai kérdések szólnak, még nem sikerült beszélni – véli. Szerinte egymásnak ellentmondó információk láttak napvilágot. Kiemelte: az elmúlt két hétben nem volt szó arról, hogy ez a mai ülés elmaradhat.

Schmuck Roland MSZP-s bizottsági tag szerint olyan kérdésekről van, volt szó, amelyek sokakat érintenek, ezért szükséges lenne tárgyalni. Hozzátette: ha egy bizottság meghívja a vezérigazgatót, itt kellene lennie. Ráadásul, mondta, az új időpontot maga Árki Sándor vezérigazgató kérte. Sem ő, sem Keresztes nem támogatta a kérdés napirendről való levételét.

Keresztes azt mondta, lassan két hete juttatta el kérdéseit a Tüke Buszhoz, s ígéretet is kapott arra, hogy a társaság képviselői jelen lesznek. Éppen ezért nem érti, Oszoli miért tekintett el a meghívásuktól. Szerinte képviselői kötelesség mindezekről tárgyalni.

Szót kért Tóth Bertalan MSZP-s képviselő is, aki nem is tagja a bizottságnak. Ő azt kérdezte, mit tud Oszoli elnök az új buszok beszerzéséről, illetve mi újság a korábbi kiírással, az hol tart most? Az elnök azt mondta, hivatalos információja neki sincs, de tudomása szerint az előző kiírás eredménytelenül zárult. Mivel azonban buszokra szükség van Pécsen, biztos benne, hogy a Tüke Busz lépni fog.

Schmuck Roland szerint nagyon is a bizottságra tartoznak a Tüke Busszal kapcsolatos kérdések, illetve a menetrenddel kapcsolatos problémák is. Ő azt javasolta, nyolc napon belül hívjanak össze egy újabb rendkívüli ülést, amelyen végre jelen lesz a Tüke Busz vezetése is.

Oszoli szerint ugyanakkor egy korábbi, januári ülésen jelen volt a vezérigazgató, s minden, akkor felmerült kérdésre válaszolt, azóta viszont szerinte újabb, komoly fejleményekről nem érkezett hír.

Keresztes azt kérte, adják meg a szót Hofekker Ferenc szakszervezeti vezetőnek, s tehessék fel neki a kérdéseiket a bizottsági tagok is. Oszoli azonban a téma napirendről való levételét kérte, végül ketten mellette, ketten ellene szavaztak, azaz napirenden marad a kérdés.

Hofekker Ferenc, akit korábban felmentettek a cégnél, azt mondta, a Tüke Busz Zrt. dolgozói még a nyáron jelezték a vezetőségnek, hogy komoly problémák adódnak, adódhatnak a Pécsen közlekedő buszok műszaki állapotából. Elmondta: a cég dolgozói már akkor lemondtak munkaruhapénzükről, hogy a Tüke Busz javításokra költhesse a megmaradó pénzt. Emellett a sofőrök szabadidejükben takarították a buszokat, végeztek rajtuk apróbb javításokat, a téli időszakban pedig bementek szombaton, vasárnap, s pihenőidejükben segítették a szervizesek munkáját, de gyakran ők maguk is mosták le a buszt. Tavaly pedig részben saját pénzükből, szabadidejükben segítették a pályaudvarok felújítását. Ezzel együtt egy év alatt harmincezer liter üzemanyagot is megtakarítottak.

11:35

A decemberi puccsal, sztrájkkal kapcsolatban azt mondta Hofekker Ferenc: minden sofőr felvette a munkát azokon a napokon, amikor komoly járatkimaradások történtek, ám a megnövekedett számú, javításra szoruló buszok miatt nem tudtak nekik munkaeszközt biztosítani.

Hozzátette: a járművek sokkal több javítást igényelnek ahhoz, hogy ki tudjanak állni a forgalomba, tartani tudják a menetrendet, mindezt már a nyáron jelezték a cégvezetésnek. Elmondták: hacsak nem erősítik a javítószolgálatot, szeptembertől nehézségekbe fog ütközni a menetrend betartása. Erre szerinte az volt a válasz, hogy takarékossági okok miatt 100-120 millió forintot ki kell vonni a javításból. Elmondta: javaslatokat tettek a spórolásra; többek között egy megbízott ügyvédi irodára, arculattervezésre kiadott költségeken takarékoskodtak volna.

Közölte: napi szinten tájékoztatták a vezetőséget az autóbuszok állapotáról, arról, hogy kivitelezhetetlen a menetrend tartása a nem megfelelő számú autóbuszok miatt, hogy nem elegendő a havonta javításra szánt keretösszeg.

– Ennek volt a következménye, hogy félreállították a buszokat, azaz szervizbe küldték őket. A kint lévők ezzel együtt sokkal nagyobb terhelést kaptak, gyakrabban hibásodtak meg. Mindennek volt a következménye az, hogy decemberre jelentős számú busz nem állhatott ki – mondta.

– A sofőrök nem sztrájkoltak, nem puccsoltak. Egészen egyszerűen azokat a buszokat, amelyek szerintük hibásan működtek, leadták a szervizbe – mondta. Ezek mind olyan problémák voltak szerinte, amelyek miatt nem mehettek volna ki a forgalomba a járművek. A sofőrök megelégelték ugyanis, hogy a kisebb, nem kormánnyal, fékberendezéssel kapcsolatos problémák miatt a szerviz szinte rá sem nézett a buszokra. Azt mondta, szégyen, hogy puccsistáknak, sztrájkolóknak bélyegezték őket, s a fizetésükkel dobálóztak.

Ez utóbbival kapcsolatban elmondta: nem 200-220 ezer forintot keresnek nettóban a sofőrök. A lapunkban korábban jelzett számhoz, azaz a 150 ezres nettóhoz közelít a valós adat, mondta, hozzátéve: a kiegészítő juttatásokkal sem éri el az átlagfizetés a 200 ezer forintot. Mint mondta, a valós bér is csak a Fidesz-kormány családi adózása miatt tűnhet kedvezőnek, e nélkül ugyanis tízezrekkel lenne kevesebb egy-egy átlagos sofőr bére.

A buszbeszerzésekkel kapcsolatban is beszélt Hofekker. Mint mondta, a Tüke Busz igenis azokat a Volvókat akarta megvenni, amelyek annak idején szóba kerültek. Erről tanúskodik, hogy a cég szakembereket küldött decemberben Volvo-s kiképzésre, emellett pedig olajszűrőket is rendelt elmondása szerint a társaság az adott típushoz.

12:01

Az ülésen jelen volt Nagy Erzsébet, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének pécsi ügyvivője is, aki szintén szót kapott. Azt kérte a Tüke Busz Zrt. vezetőitől, vegyék vissza munkahelyére a szakszervezeti vezetőt, ugyanis meglátása, saját szakszervezete szakértőinek meglátása szerint törvénytelenül távolították el állásából.

Az ülést ezt követen lezárta Oszoli elnök; döntés született róla, hogy nyolc napon belül rendkívüli bizottsági ülés keretében visszatérnek a feltett kérdések megválaszolására. Erre az ellenzék meg fogja hívni a Tüke Busz Zrt. vezetőségét is.

Hirdetés
KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Hírzóna

Abszolút Nő