Együttműködéssel lehet csak előmozdítani a pogányi reptér sorsát – véli Keszkenyős Imre, pécsi vállalkozó, aki az érintettek meghívásával kedden szervezett fórumot a légikikötő jövőjével kapcsolatban. Mint kiderült, a cél érdekében minden szereplőben mutatkozik hajlandóság az összefogásra.
Az eseményt Csizi Péter alpolgármester nyitotta meg, s beszámolt róla, hogy évente mintegy 88 millió forint támogatásban részesíti az önkormányzat a Pécs-pogányi repteret társaságot, emellett az építkezésekre felvett több mint egymilliárdos hitelt is törleszteni kell. Mint mondta, a szocialista városvezetés alatt épített komplexum megépítésekor körültekintőbben kellett volna felmérni, hogy mennyiben lesz fenntartható a reptér, ugyanis szerinte „most már a gombhoz kell varrni a kabátot”.
A fórumról szólva azt mondta, a kezdeményezés jó, mert az önkormányzat éppen februárban döntött arról, hogy október 31-ig határozni fog a létesítmény jövőjéről; arról hogy azt mi módon működteti a jövőben. A cél, mondta, hogy a hasonló összejövetelekkel, az érintettek együtt gondolkodásával megtalálják a megoldást a reptér prosperáló működtetésére. Leszögezte: az önkormányzat továbbra is hajlandó támogatást nyújtani a reptér működéséhez, ha annak fenntartásából fakadó kézzelfogható eredményeket fel lehet mutatni.
A Pécs Holding Zrt. vezérigazgatója, Barna Béla szerint is ki kell találni, hogy hogyan lehet a lehető leghatékonyabban fenntartani a létesítményt. Ha ez most pénzbe kerül a városnak, azt kell megvizsgálni szerinte, hogy mi módon lehet e pénzt a lehető legjobban felhasználni.
Dragovácz Márk, reptérigazgató beszámolt róla, hogy az utóbbi három évben minimalizálták a működési költségeket, csökkentették a nyitva tartási időt, a létszámot. Tavaly ezzel együtt 6500 fel és leszálló utasuk volt, a forgalom 40 százaléka esik nemzetközi, 60 pedig belföldi gépekre. A nagyobb, négy embernél többet befogadó gépek aránya azonban csak öt százalék. Bevételük 70 millió forint volt az önkormányzati támogatások felett. Szerinte egy bizonyos szintig a reptér vezetése tud tárgyalni járatokról, bizonyos szint felett erre azonban már nem képes, ezért szerinte is óriási szükség van a párbeszédre.
A Vidéki Repülőterek Szövetségének elnöke, Vadász László megjegyezte, hogy Európában a regionális repterek nagyrészt veszteségesek, miközben a működtetés költségein az állam, a helyi önkormányzat és a reptér osztozik. Mint mondta, a regionális repterek növelik régiójuk versenyképességét, olyan járulékos hasznai vannak, amelyeket nehéz statisztikailag kimutatni. Megjegyezte: korábban úgy gondolták, hogy egy Magyarország méretű országban egyetlen repülőtér elegendő, ám ez szerinte ma már nem így van. Nálunk azonban sok helyütt az állam nem biztosít forrást a fenntartáshoz. Azt mondta, Európában a regionális repterek a hozzánk hasonló méretű országokban a légi közlekedési igények 35-40 százalékát elégítik ki, nálunk ez kevesebb, mint egy százalék.
Keszkenyős Imre, a fórum házigazdája szerint mielőbb rendszeres járatokat kell szervezni Pécsre, hiszen ez indíthatja el a fellendülést. Ehhez szerinte a helyi szereplők együttműködésére van szükség. Mint mondta, a reptér mai formájában alkalmas kereskedelmi forgalom bonyolítására, ezért a helyi gazdasági szereplőknek, a turizmusban érdekelteknek kell megtalálniuk a közös hangot egy sikeresen működő pécsi reptérért. Mint mondta, a kezdethez, azaz egy rendszeresen közlekedő, például egy nagy nemzetközi repteret megcélzó járat elindítására akár a helyi érdekelteknek is érdemes lenne pénzt áldozniuk.
Keszkenyős Imre azt mondta, első lépésként ő és a reptér vezetője szerda reggel a Croatian Airlines-szal ül tárgyalóasztalhoz egy Pécs és egy horvát tengerparti város között közlekedő járat beindításának feltételeiről.
A fórumon helyet foglaló szakemberek, helyi utazási irodák vezetői, szállodavezetők, civilek jelezték: hajlandóak közös erőfeszítéseket tenni a légikikötő érdekében, így további tárgyalások, fórumok, együttműködések várhatóak a felek között.