Lehetne sokkal nyereségesebben is működtetni a pogányi repteret – vallják vállalkozók, civilek, repülési szakértők. Nem is kellene hozzá más, csak jó sok szervezőmunka, összefogás, és egészen új szemlélet, a regionális repülés meghonosítása, szemben a most favorizált fapados járatokkal.
Hogy mi az elképzelés lényege, azt Keszkenyős Imre, az ügyön munkálkodó civilek egyike mondta el a Pécs TV Pont Ma című műsorának vendégeként a minap. Szerinte Pécsnek és a légikikötőnek nem arra kellene várnia, hogy a kifutó meghosszabbodjon, s nagyobb, fapados légitársaságok által üzemeltetett gépek is leszállhassanak Pogányban.
Mint elmondta, a reptérnek regionális szerepet kellene betöltenie, azaz olyan funkciót kellene ellátnia, amely a nagyobb (bécsi, budapesti) létesítmények kiszolgálását biztosítja kisebb légi fuvarjaival, s gazdasági, kulturális értelemben összeköti Európa városait. Beszámolt róla, hogy tudomása szerint a nemzeti légitársaság is vevő az ötletre, amennyiben sikeresek lesznek a társaság Feriheggyel közvetlen kapcsolatot megteremtő minibuszai.
Példaként megemlítette, hogy az angliai London City Airport mindösszesen nyolc méterrel hosszabb kifutópályával rendelkezik, mint a pogányi. Ennek ellenére tavaly közel hárommillió utas fordult meg rajta, miközben pár évvel ezelőtt alig néhány tízezer.
Keszkenyős Imre szerint alapvető probléma Pécsett, hogy a fapados járatokat várjuk – miközben csak ehhez óriási befektetésre lenne szükség. A szakember inkább Pécs turisztikai szereplőit, s a városvezetőket kereste meg azzal a kéréssel, hogy dolgozzanak ki koncepciót Pogány regionális reptérré alakítására.
„Ma a regionális repülés a 30-100 fős gépekről szól. A Malévnak most pontosan ilyen gépvásárlási szándékai vannak, hiszen harminc darab, 98 fős gépet fognak vásárolni a meglévő 22 nagyobb madár mellé. Ők is jönnek lefelé, ahogy a többi társaság” – érzékeltette a kezdeményezés létjogosultságát Keszkenyős.
Mint hozzátette: a világ errefelé halad trend szintjén, ráadásul Pécsett, Pécsről nehezen lehet száz főnél nagyobb befogadóképességgel rendelkező járművet utassal megtölteni. A kezdeményezést az ötletgazda a jövőben még inkább kiterjesztené, ezért nemsokára komolyabban is foglalkoznak majd felvetéseivel a remények szerint.