A Koch Valéria Középiskola, Általános Iskola, Óvoda és Kollégium már több Erasmus+ projektben vett részt, most egy hároméves iskolai együttműködési projekt van náluk folyamatban, aminek a héten van a magyarországi, pontosabban pécsi állomása egy diákcsere keretében. A program célja, hogy a gyerekeket fiatal korban megtanítsa arra, mi az a társadalmi befogadás.
Miklán Mónika, a projektért felelős pécsi tanárnő elmondta, az ő iskolájuk mellett egy német, egy lengyel, egy szlovéniai és egy olasz tanintézmény tanulói vesznek részt. A három évig futó projekt témája a szabadság és az aktív EU-s állampolgárság, ezek köré szerveznek minden országban workshopokat. Különböző feladatokkal készülnek a résztvevő tanárok, amiken a diákok dolgoznak és ezáltal elmélyítik és bővítik tudásukat az egyébként nehéz és fontos „felnőtt” témákban. Ezt a projektkoordinátor szerint azért tartják fontosnak, mert a világban egyre több különböző háttérrel rendelkező emberrel találkoznak a fiatalok, ezt pedig időben meg kell tanulniuk elfogadni és tolerálni.
Az eddigi alkalmakkor a gyerekek a szabadság egyéni aspektusait nézték meg – például a szabadság történelmi alakulását, a migráció bő értelemben vett folyamatait -, míg Pécsett az intézményi környezetet és inklúziót, vagyis befogadást vizsgálják ennek mentén. A gyerekek vegyes csoportokban esettanulmányokat kapnak, amikben például fogyatékkal élő, vagy más kulturális környezetben élő gyermek érkezik az osztályba. A projekt keretein belül elsajátított ismeretek segítségével értékelik a leírt szituációkat és a csoportokban kidolgozzák őket, mondta Miklán Mónika. Külsős segítséget is kapnak a diákok az ismeretanyag átadásához, a Baranyai Megyei Európai Információs pont és a Pécsi Tudományegyetem képviseletében is részt vesznek előadók a programon.
A projektben szintén résztvevő berlini Max Beckmann Oberschule tanára Kalle Peuna szerint a legjobb a kezdeményezésben, hogy a gyerekek használhatják és továbbfejleszthetik nyelvtudásukat és a különböző országok lakóinak látásmódjait megismerhetik. Ezeket a perspektívákat otthon, az ő iskoláikban eddig nem volt esélyük látni. Megtanulnak továbbá csoportban dolgozni és nehéz témákkal, kihívásokkal találkoznak. – Sokan közülük eddig még nem kellett, hogy állást foglaljanak olyan komoly témákban, mint amikről itt szó van – tette hozzá.
Schrempf Tekla, a Koch Valéria Gimnázium tanulója elmondta, a program keretében Pécsett és Budapesten voltak várost nézni és nagyrészt interjúkra készültek fel. Ez utóbbiakat a pécsi Gandhi Gimnázium, a Miroslav Krleža Gimnázium, a Szent Mór Iskolaközpont és persze a Koch Valéria Gimnázium igazgatóival fogják elkészíteni. A kérdéseket a diákok állítják össze és kifejezetten a befogadásról, elfogadásról fognak szólni. A lány szerint a legnagyobb kihívást az fogja jelenteni, hogy nyelvileg jól megértsék egymást a külföldi diákok és a gimnáziumok képviselői, ebben hivatottak segíteni a német nemzetiségi tanintézmény tanulói.
– Sok mindent csinálunk, sokat beszélünk az EU-ról és olyan témákról, amik minket fiatalokat érintenek. Nagyon tetszik a program, mert szeretek más kultúrából érkező emberekkel találkozni és velük megvitatni a véleményemet különböző fontos kérdésekről. Itt mindenki nagyon kedves és rendkívül szívélyesen fogadtak minket. A legjobb része a dolognak, mikor elkezdünk együtt alkotni, majd a kész anyagot prezentáljuk egymásnak – mondta az olasz diáklány, Benedetta Dal Toso.
Pécsről kérdeztük a lengyel iskolából érkezett Michał Tomaszewskit, aki elmondta, a város olyannyira elnyerte a tetszését, hogy már hazaszólt a szüleinek, jöjjenek el ide nyaralni együtt. A legjobban a régi épületek tetszettek neki, tette hozzá.