A nagy számok törvénye alapján a közeljövőben már valóban el kell kezdődnie a pécsi vasútállomás sok éve halogatott felújításának, ugyanis azt most – immár többedszerre – ismét megígérték. Bizonyos ugyanakkor, hogy az utastájékoztatási rendszert XXI. századira cserélik pár hónapon belül.
Már jó ideje tervben van a pécsi főpályaudvar épületének, környezetének teljes felújítása, azonban mindez eddig csak az ígéretek szintjén hangzott el. Bár az előző parlamenti ciklus idején több pécsi szocialista képviselőnek, több szocialista miniszter (Kákosy Csaba, Hónig Péter) is megígérte, hogy a 2010-es kulturális fővárosi év kezdetére rendbe hozzák a vasútállomást, semmi sem történt.
Legutóbb tavaly nyilatkoztak MÁV-vezetők az épület rekonstrukciójáról, ám kisebb homlokzati díszítőelemeken kívül idén sem jutott el az érdemi munkáig a vállalat. Két hónappal ezelőtt kerestük újra a cég kommunikációs igazgatóságát, ahol azt az információt kaptuk, hogy akár még idén elindulhat a tervezett, legalább másfél milliárd forint értékű munka, azóta sem történt semmi.
Szeptember elején, nem hivatalosan, már azt nyilatkozták, hogy „nagyon közel vannak a felújításhoz”, ám mint az a kérdéseinkre válaszul küldött levélből kiderül: „a MÁV Zrt. készül a pécsi vasútállomás felújítására, ami függ a kiviteli tervek elkészültétől, a forrás meglététől és a közbeszerzés lebonyolításának időszükségletétől”.
Ezzel együtt a társaság „jelenlegi ismeretei szerint a kivitelezés reálisan 2012-ben kezdődhet el”. Az épület komplex rehabilitációja során a műszaki szempontból indokolt szerkezeti és épületgépészeti munkák elvégzésén túl a pályaudvart eredeti fényében állítanák helyre, s fejlesztenék a szolgáltatásokhoz való hozzáférés minőségét is.
Az első jó hír, hogy ez utóbbi a következő hónapokban már biztosan megvalósul: az állomás-felújítástól függetlenül ugyanis jelentős utastájékoztatási fejlesztést végez a vállalat. „A napokban köttetett meg a kivitelezői szerződés, így 180 napon belül három digitális utastájékoztató berendezés kerül a peronokhoz, a csarnokba pedig telepítenek egy nagyméretű összesítő táblát, amely nagy felbontású, LED kijelzős lesz. Ugyancsak kihelyeznek két interaktív információs oszlopot.
Gyorsaság, kényelem: majd…
A felújításokkal együtt azt is megkérdeztük, mikor csökkenhet a Budapest és Pécs között közlekedő IC-k menetideje, illetve számíthatunk-e arra, hogy a közeljövőben modernebb, wifivel és hálózati csatlakozóval ellátott IC-kocsikat állítanak forgalomba. Mint megtudtuk, a wifivel ellátott kocsik egyelőre az ország északkeleti régiójában közlekednek, a rendszer bővítése folyamatos lesz. Az InterCity vonatok menetidejével kapcsolatosan azt tudtuk meg, hogy „a MÁV Zrt. folyamatosan végez karbantartási munkákat a Budapest-Pécs vonalon. Így például szeptember második felében lesz egy ötnapos vágányzár, amely idején pályakarbantartást végeznek a MÁV szakemberei. A vonatok menetrendszerűségében ez várhatóan pozitív változást fog hozni” – állították.