A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) szerint kész átverés az új köznevelési törvény koncepciójában szereplő pedagógus-életpályamodell. A tömörülés elnöke tárgyalásra méltónak sem tartja a nyári szünet megkurtítására vonatkozó passzust, és a pedagógusok óraszámának brutális emelését olvasta ki az indítványból.
Mendrey László, a PDSZ elnöke kedden az MTI-nek azt mondta, hogy az új köznevelési törvény koncepciójában leírtak jelentős mértékben eltérnek a választási ígéretektől és a tavaly decemberben nyilvánosságra került változattól.
Úgy fogalmazott: a pedagógus-életpályamodell kész átverés, és egészen másról szól, mint egy életpálya. Mint kifejtette, az ötven év felettieknek már semmit nem nyújt, és a frissen végzetteknek is nehezen jelenthet perspektívát, hiszen akár tíz évnek is el kellene telnie, mire kinevezett állásba kerülhetnek. Az érdekvédő elfogadhatatlannak nevezte, hogy az életpályamodell a gazdasági helyzet javulásával, leghamarabb 2014-15 táján léphetne életbe. Emlékeztetett: 2007 óta be vannak fagyasztva a pedagógusbérek.
A javaslatból tárgyalási alapnak sem tartotta azt a passzust, amely véleménye szerint a nyári szabadság megkurtítására vonatkozna. Mint mondta, azzal, hogy rögzítik, a diákok nyári szabadságát minimum harminc összefüggő napban kell kiadni, azzal jár, hogy a pedagógusok szabadsága nem lenne több, mint két-három hét. Ez rendkívül aggályos, és erről semmiféle egyeztetés nem volt.
A szakszervezeti vezető a koncepcióból a pedagógusok óraszámának brutális emelését olvasta ki. Kifejtette: a javaslat szerint a tantárgyfelosztással együtt minden év májusában kell megkapniuk a pedagógusoknak azt is, hogy milyen pedagógiai feladatot látnak el abban az időben, amit 32 óra erejéig a heti 22 kötelező óra felett töltenek az iskolában. Ez kőkemény pedagógiai feladatellátást jelent – mondta a szakszervezeti vezető, hozzátéve: ezután következik a családlátogatás, a kutatómunka, a felkészülés a következő napra.
Mendrey László úgy fogalmazott: semmilyen szinten sem tolerálható az óraszámok emelése.
A közoktatási intézmények átvételére vonatkozó pontokat tárgyalási alapnak nevezte, bár megjegyezte: az állam komoly adósságot is átvesz. Hogyan fogja ezt törleszteni? – tette fel a kérdést. Nyilvánvalóan összevon, bezár – mondta. Attól tartanak, hogy azoktól az intézményektől igyekszik majd az állam szabadulni, amelyek működtetéséről úgy gondolják, gazdaságtalan.
Szintén tárgyalási alapnak nevezte a koncepció egész napos iskolára vonatkozó passzusát.
Elmondta: a szakszervezet roadshow-t szervez, ahol tájékoztatják a pedagógusokat, mit jelentenének számukra ezek a változások.
A tömörülés október 14-én tárgyal Hoffmann Rózsa oktatási államtitkárral. Erről Mendrey László azt mondta, bízik benne, hogy értelmes emberek között értelmes alku születhet.