Átadták ma délelőtt azt a 10 alacsonypadlós, tisztán elektromos meghajtású buszt, melyeket uniós pályázaton nyert pénzből vásárolt meg az önkormányzat. 1,7 milliárdba kerültek.
Már reggeltől látható volt a Széchenyi téren mind a tíz, a kínai BYD cég komáromi üzemében gyártott elektromos autóbusz.
Mind a tíz jármű
- szóló busz;
- utaskapacitásuk 64 fő;
- alacsonypadlósak;
- egy töltéssel, ami 3-3,5 órát vesz igénybe, 300 kilométert képesek megtenni;
- kizárólag elektromos meghajtásúak;
- vannak bennük USB töltők is;
- augusztus elejétől tesztüzemben közlekednek;
- ténylegesen ősszel állnak forgalomba;
- építettek számukra egy 600 négyzetméteres garázst, ahol tölteni lehet őket;
- áruk összesen 1,7 milliárd forint volt.
Néhány kép a buszokról kívülről és belülről (a fotók kattintásra nagyobbak lesznek):
A tíz órakor kezdődött ünnepélyes átadóra Péterffy Attila polgármester meghívta Schanda Tamást, az Innovációs és Technológiai Minisztérium államtitkárát, Hoppál Pétert, Pécs fideszes országgyűlési képviselőjét, Páva Zsoltot, a város korábbi polgármesterét, és részt vett a rendezvényen Krenner László, a BYD Europe B.V. közép-kelet-európai értékesítési vezetője is.
Facebook-oldalunkon élőben közvetítettük az átadást, sőt, a próbaút során is videóztunk. Rövid értékelésünk: a buszok kényelmesek és légkondicionáltak.
https://www.facebook.com/pecsma.hu/videos/585039555495639/
https://www.facebook.com/pecsma.hu/videos/759136448234936/
Schanda Tamás államtitkár beszédében emlékeztetett, 2022-től már csak elektromos buszokat lehet üzembe helyezni a 25 ezer lakosnál népesebb magyar városokban. Mint mondta, így el lehet érni, hogy tíz éven belül minden második busz környezetbarát lesz ezeken a településeken. Kijelentette, miközben „mindent megtesznek”, hogy zöldebbé tegyék Magyarországot, a „nemzetgazdasági érdekekre” is figyelemmel kell lenni, mert a természet védelme ugyan fontos, de nem olcsó dolog. „Meggyőződésünk, hogy a költségeket nem a magyar embereknek kell viselniük. Úgy kell megalkotnunk a szabályokat, hogy azok miatt ne emelkedjenek az árak vagy a rezsi” – fogalmazott. A károkat, amit a klímaváltozás során tapasztalunk, a klímarombolóknak kell megfizetniük, a magyar gazdaságot pedig fel kell készíteni a technológiai átállásra, hogy a nyertesei legyünk a változásnak – mondta Schanda.
Páva Zsolt, Pécs volt polgármestere megköszönte a lehetőséget, hogy jelen lehet a megnyitón. Mint mondta, örül annak, hogy a világban zajló technológiai változás, ami „nem csak kopogtat az ajtónkon, hanem már berobbant”, a tömegközlekedést is elérte. Mint mondta, már évekkel ezelőtt látni lehetett, hogy az elektromos buszok beszerzése nem egy ábránd, hanem egy kötelező feladat, amire fel kell készülni. Úgy fogalmazott: korábban szerették volna átadni ezeket a buszokat, de „nem tudtak gyorsabban dolgozni”, de örül annak, hogy az új városvezetés ezt a stafétát átvette és célba juttatta ezt a programot.
„A mai nap igazi mérföldkő itt Pécsett, és nem csak a közösségi közlekedés terén” – kezdte beszédét Péterffy Attila polgármester. Mint mondta, a szavak szintjén lehet fontos a klímavédelem, de a tettek – ahogy látjuk -– csak nagyon lassan követik a gondolatokat. Éppen ezért örömteli, hogy itt állhatunk és átadhatjuk ezt a tíz környezetkímélő járművet – így Péterffy Attila. Mint fogalmazott, mivel ez egy nagyon fontos pillanat a modern, zöld Pécs felé vezető úton, számára fontos volt, hogy azok is jelen legyenek az átadón, akik az első lépéseket megtették, és örül, hogy a kormány képviselője, és a város korábbi vezetője is elfogadta a meghívását. A buszokról szólva elmondta, ezeknek a járműveknek, összehasonlítva őket dízel meghajtású társaikkal, számos előnyük van. Például nincs emissziójuk, porkibocsátásuk, nitrogén-oxid-kibocsátásuk, márpedig Pécs levegőjét pont ezektől a szennyező anyagoktól kell megvédeni. Ráadásul – tette hozzá – a város presztízsét is emeli ez a beszerzés, hiszen nem minden városban van egy ekkora elektromosbusz-flotta. Az új buszok révén üzemanyag- és szervizköltségeket is meg tud takarítani a Tüke Busz, csendesek és klimatizáltak, és még USB-töltőkkel is fel vannak szerelve – hangsúlyozta a polgármester. Péterffy Attila kiemelte, a buszok reklámhordozók is, már most reklámozzák a Pécs Nyitva! turisztikai kampányt. A város polgármestere kijelentette, a városvezetés nem szeretne itt megállni, hasonló fejlesztéseket terveznek, és nem csak a közösségi közlekedésben. A város cégeinek haszongépjárműveit például fokozatosan elektromos üzeműekre cserélnék le. Elárulta, szeretnék, ha Pécs lenne a helyszíne egy elektromos csuklós busz tartósabb tesztüzemének is.
Hoppál Péter országgyűlési képviselő szerint Magyarország és Pécs városa is aktívan tesz a klímavédelem érdekében. Amint fogalmazott, az a vállalás, hogy egy város a jövőjét cselekvő programmal alapozza meg, példaértékű. Mint mondta, a kormány is elkötelezte magát egy konkrét program révén egy élhető Magyarország mellett. Ez a két vállalás találkozott Hoppál szerint. A képviselő beszélt arról is, hogy tíz éve napi problémák voltak a buszokkal, hiszen felgyulladtak, járatkimaradások voltak, ezért volt szükség a buszcsereprogramra. A jövő szerinte a csendes elektromos buszoké, a kínai BYD által gyártott járművekről azt mondta, hogy fantasztikusak, világszínvonalúak. Szerinte a „jövőépítő programokban” három fontos dologra lesz szüksége Pécsnek: jó tervekre, hatékony lobbitevékenységre, és sikeres megvalósításra. Mint mondta, a jövőben ennek a háromnak egyszerre kell meglennie ahhoz, hogy ilyen sikeres napokat éljünk meg, mint ez.
Krenner László, a BYD Europe B.V. közép-kelet-európai értékesítési vezetője szerint a mai nap nem csak Pécs városában, hanem az egész magyar tömegközlekedésben fordulópont, hiszen ez a legnagyobb elektromosbusz-flotta az országban. Mint mondta, az autóbuszok Komáromban készültek, magyar munkaerő bevonásával, tehát ez a jármű nem csak kínai, nem csak európai, hanem magyar is. Mint fogalmazott, ezek a buszok a világszínvonalat képviselik a közlekedésben, Izraeltől Skandináviáig számos országban találkozunk velük. Ez a tíz busz a közép-kelet-európai térség első BYD-flottája – tette hozzá. Tatabányán és Salgótarjánban járnak már ilyen buszok, de ekkora mennyiségben először itt kerülnek forgalomba. Egy feltöltéssel 300 kilométert képesek megtenni a buszok, a töltésük maximum 3-3,5 órát vesz igénybe. Pécsett évi 900 ezer kilométert tesznek majd meg, ami a Tüke Busz éves futásteljesítményének tíz százaléka – sorolta az adatokat a BYD igazgatója.
Egy rövid virtuális beszéd is elhangzott a megnyitón, Isbrand Ho, a BYD Europe B.V. ügyvezető igazgatója videóüzenetet küldött. Mint mondta, a mai nap mérföldkő nemcsak a BYD és a Tüke Busz kapcsolatában, hanem a jövő Magyarországának tömegközlekedésében is. „A pécsiek szerencsések, mert Magyarországon elsőként tapasztalhatják meg az újfajta buszozás élményét” – fogalmazott.
Ezt követően Krenner László átadta Péterffy Attilának az egyik busz kulcsát, amivel a polgármester kinyitotta a jármű ajtaját, amire az átadó résztvevői és a sajtó munkatársai szálltak fel. A tízperces próbaútról videónkat lásd feljebb.
A cikk az IKOP-3.2.0-15-2017-00021 azonosítószámú, „Pécs Megyei Jogú Város közösségi közlekedés fejlesztése” című pályázat keretében készült.
(x)