Hotelekben nyomulnak azok a cégek, akik nem túl őszinte telefonhívásokkal próbálják becsalogatni a vásárlókat a termékbemutatóikra. Az „áldozatok” elsősorban nyugdíjasok vagy beteg emberek lehetnek.
– Jó napot kívánok. Önnek fontos az egészsége? Mi egy ingyenes állapotfelmérést ajánlunk önnek, nem kell semmit tennie csak ekkor és ekkor eljönni ebbe a pécsi szállodába – nagyjából ez a sablonszövege azoknak a telefonos megkereséseknek, amelyeket általában az egészségünkért nagyon aggódó, ám abból igencsak jól megélő cégek képviselőitől kaphatunk.
Péter Lászlóékat már harmadjára hívja ugyanaz a csapat, azt mondja, nagyon unja, hogy bepróbálkoznak náluk, egyáltalán nincs szüksége semmilyen állapotfelmérésre, ráadásul tudja, valamit tuti meg akarnak vele vásároltatni.
Az általában valamilyen angol, vagy latin hangzású cégnévvel ellátott társaságok telefonos képviselői ugyanis van, amit nem hangsúlyoznak – sőt egyenesen elhallgatják -, hogy bizony az ingyenes szolgáltatásuk valamilyen termékbemutató valójában. Aki pedig óvatlan, annak nemcsak ideje bánhatja, hanem pénztárcája is, hiszen ha már ott van, akkor néhány órás vizsgálat és nagyon szakmainak tűnő csevej után akár rá is sózhatnak valami elképesztően egészséges gépet, terméket, akármit.
A pécsi fogyasztóvédők kiemelten harapnak ezekre az eseményekre.
– A megtévesztés elkerülése érdekében szükséges, hogy a valós programról adjanak tájékoztatást – közölte megyei fogyasztóvédelmi hivatal termékbemutatókat vizsgáló felügyelője, Csonka Edit. – Amennyiben nem hajlandók elárulni, hogy valójában árubemutatóra szeretnének meghívni, akkor az írásos meghívót érdemes átnézni.
A Felügyelőség azonban már szabott ki bírságot olyan esetben is, amikor még az írásos meghívóban sem szerepelt a valós program, azaz a termékbemutató, holott egyértelműen az volt.
Igencsak rosszul áll a szénájuk a pécsi termékbemutatósoknak: 2013-ban 10 árubemutatót ellenőrzött a megyei felügyelet, s 12 vállalkozás ellen indult eljárás. Azért több cég ellen, mint ahány program volt, mert van, amikor a szervező és a programot ténylegesen lebonyolító vállalkozás nem ugyanaz.
[box title=”Ha hívogatják, mit tegyen?”]
Ha kéretlenül sokat hívogatják, s az már nagyon böki a csőrünket, panasz esetén a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatósághoz lehet fordulni (1125 Budapest, Szilágyi Erzsébet fasor 22/c.). Itt az adatkezelési szabályokról is kaphatunk felvilágosítást. A vonatkozó jogszabály az információs önrendelkezési jogról és információ szabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény.[/box]