Budapesten szerdától él az Uber, az olcsó közösségi taxizás okostelefonos alkalmazása, és a tervek szerint nemsokára Pécsre is megérkezik az „überolcsó” taxizás. Az utasszállítás új formája külföldön már óriási siker, nem is véletlen, hogy a hivatásos taxisok mindenhol tüntetnek ellenük. Itthon azonban inkább jogszabály-módosításokkal tartanák távol őket.
Budapest után elvileg Pécs is az Uber magyar célpontjainak egyike lett, elsősorban a sok turista, a külföldi egyetemisták és a nagyszámú közösségi programok miatt.
A szolgáltatás lényege, hogy egy okostelefonos alkalmazáson keresztül lehet taxit hívni. Az Uber sofőrjei azonban nem mind profi, végzett taxisok, bárki regisztrálhat ugyanis a céghez sofőrnek, akinek van autója és lelkesíti az utasszállítás. Az Uber árai alapvetően igencsak alacsonyak, de adott esetben lehetnek drágábbak is – ekkor viszont luxusautókkal lehet villantani a haveroknak, vagy a csajoknak.
A sofőrök és az utasok a fuvar végén kölcsönösen értékelik egymást a netes rendszerben, ezzel pedig ki tudják majd szűrni az alkalmatlan sofőröket, és a vállalhatatlan utasokat. Közvetlen, készpénzes fizetés pedig nincs, csak kártyás. Az arányok pedig a következőek: nyolcvan százalék jár a sofőrnek, húsz pedig az Ubernek.
Az Uber egyébként kiadott egy közleményt, amely szerint sofőrjeinek rendelkezniük kell érvényes jogosítvánnyal, saját tulajdonban lévő autóval, és át kell esniük egy alkalmassági vizsgálaton is. Továbbá balesetmentes vezetői hátteret és erkölcsi bizonyítványt is elvárnak leendő „taxisaiktól”.
A bizalmatlankodó taxisokat azonban az Uber ezekkel az intézkedésekkel nem eteti meg. Kapitány Zsolt, a pécsi Euro Taxi vezetője elmondta, hogy ma Magyarországon különböző taxis tanfolyamok- és vizsgák, sárga rendszám, és hivatalos engedély nélkül nem lehet pénzért utasokat szállítani. Az Uber ezért itthon szerinte jogszabályi akadályokba fog ütközni. Nem úgy, mint Franciaországban, ahol nincs törvényben foglalt meghatározása a taxizásnak. Ott joggal mehet az Ubernek, itt viszont elviekben nem lehetne engedélyeztetni ilyen utasszállítási módot.
Ha pedig mégis Pécsre ér az olcsó közösségi taxizás, tette hozzá Kapitány, akkor annak beláthatatlan következményei lehetnek a taxis szakmára nézve, az Uber szolgáltatása ugyanis csődbe viheti a pécsi taxiscégeket. A taxis vezető szerint a megoldás az utasszállítással kapcsolatos törvények módosításában rejlik, nem a tüntetésekben és sztrájkokban. Egy épp készülőben lévő jogszabály-módosítás Kapitány szerint elintézné ezt a kérdést, mivel feketén-fehéren kimondaná, hogy a díj ellenében végzett fuvarszervezés csak engedély birtokában végezhető. Mindemellett azonban azt sem tartja kizártnak, hogy az Uber alkalmazását kellene blokkolni valahogy annak érdekében, hogy működésképtelenné váljon a cég hazai munkálkodása.
Kovács József, a Volán Taxi vezetője szerint az Uber nem fog tudni megélni Pécsett, mivel itt alapvetően kevés a megrendelés, a fuvartávok pedig rövidek. Egy átlagos fuvar 1-1,5 km hosszú a városban, ami nagyjából 800 forintot jelent a taxisofőrnek. Egy maszek sofőrnek pedig még 20%-os jutalékot is kellene adnia az Ubernek, akik ráadásul olcsóbban utaztatnának a taxisoknál. Egy Pécs nagyságú városban ilyen kis jövedelem ellenében Kovács szerint nem éri majd meg a vállalkozásnak idejönni. Ha viszont mégis betoppan az Uber, a taxis érdekképviselet fel fog ellene lépni, mondta a pécsi cég vezetője, majd hozzátette, hogy az épp készülőben lévő jogszabály-módosítás az Uber tevékenykedését feltehetően el fogja lehetetleníteni.