Egyrészt a nyomott árak, másrészt a kedvező, cégeknek kínált banki kölcsönök, harmadrészt a nagyobb pénzügyi mozgástér járult hozzá a lapunk által megkérdezett pécsi márkakereskedők szerint az új autók eladásának növekedéséhez a városban. Bizakodnak, de az öt-nyolc évvel ezelőtti szintet nem mostanában érik el, mondják.
Ha valakinek van ilyen heppje, a Pécsen közlekedő autók között egyre gyakrabban lehet látni M-es rendszámú, azaz nemrégiben forgalomba helyezett csillogó-villogó darabot. Nem is feltétlenül a kisautók, hanem a középkategóriás, sőt, nagyautók is nagyobb számban futnak az utakon a legújabbak közül. A korábbi években nem volt ez így, hiszen 2009-2010 tájékán, s azt követően 2013-ig szinte alig tudtak új autót eladni a városban – mondták lapunknak pécsi márkakereskedők.
Mindez magyarázta, hogy sorban húzták le a rolót a szalonok, s kezdődtek el az összevonások: ma már egy-egy kereskedő akár több különböző márkát, s több tucat típust is kínál egyszerre.
Akik viszont megmaradtak, már tavaly is dörzsölhették tenyerüket, hiszen idén már az első tíz hónapban elérték a tavalyi forgalmat. A többek között Fiatok és Toyoták értékesítésével foglalkozó NS Autóháznál például van olyan típus, amely 50 százalékkal kelendőbb, mint tavaly, míg a Toyotákat egy kedvező finanszírozási lehetőség miatt viszik tőlük nagy számban. Ahogy azt az értékesítési vezető elmondta, ezzel együtt a személykocsik nagy részét készpénzért viszik, míg az áruszállítókat az MNB növekedési hitelprogramjának keretében veszik meg kölcsönnel.
De nemcsak az olcsó autókból fogy több. Matakovics Anita, a Schneider Autóház értékesítési vezetője például arról számolt be, hogy a magasabb áron kínált kocsikat is keresik a nagyobb jövedelmű pécsiek – a 7-10 milliós Volvók, BMW-k is jól fogynak.
Abucsai Gábor, a Suzuki Varga ügyvezetője azt mondta, míg két éve havonta egy-két autót adtak el, addig a legutóbbi hónapokban nyolcat-tízet is sikerült kigördíteni a szalonból. Ő kijelentette: az emberek nagy része egyben, készpénzben fizet. Mivel azonban bizonyos kedvezmények csak banki finanszírozás keretében érhetőek el, így a vételár bizonyos százalékát részletekben fizetik a kuncsaftok.
A kereskedők arra számítanak, hogy a kereslet jövőre is bővül, de arra nem készülnek, hogy ismét olyan sikeres lesz az üzlet, mint öt-hat évvel ezelőtt volt. Egybehangzóan állították ugyanis, hogy hitelre már alig-alig hajlandóak kocsit venni a pécsiek – legfeljebb akkor, ha az tényleg garantáltan kedvező. Egyes gyártók éppen ezért saját hitelt kínálnak.
[box title=”Mennyi az annyi?” box_color=”#cb5d5d”]Az új autók piaca 2013-ban jött ki a mélypontról, akkor növekedett először ismét az új kocsik eladása a válság óta. Idén eddig több mint ötödével fogyott több jármű a márkakereskedőknél, a mai napig több mint 60 ezer kocsit adtak el országosan. [/box]