Hat gyermek is megsérült a hétfői Baranya megyei buszbalesetben. Az egyik 13 éves kislánynak amputálni kellett a karját. Őt, testvérét és két társát jelenleg is a Pécsi Gyermekklinikán ápolják. A június 22-én hétfőn történt súlyos buszbaleset többek között ezért is fontos kérdéseket vet fel: miért nincs minden buszülésen biztonsági öv, mikor kell bekapcsolni az öveket, mikor utazhatnak állva utasok?
Hétfőn, a Királyegyháza és Gyöngyfa közötti úton egy távolsági autóbusz árokba hajtott, a balesetben a 25 utasból 23-an megsérültek, ketten életveszélyesen, sokan súlyosan, köztük hat gyerek, akik közül egy kislánynak amputálni kellett a karját.
Mindez történt úgy, hogy a busz egy egyenes szakaszon hajtott árokba, nem borult fel, bár busz jobboldala, eleje összetört, az ülések többsége sértetlen maradt. Sokakban éppen ezért is merült fel a kérdés, hogy vajon biztonsági övvel nem lettek volna nagyobb biztonságban? Talán többen enyhébb sérülésekkel megúszták volna?
Az üléseken azonban nem volt biztonsági öv, amit be lehetett volna kötni. Ennek egyszerű oka van: a KRESZ nem írja elő.
Széki Éva, a Pannon Volánt is magában foglaló Dél-dunántúli Közlekedési Központ Zrt. sajtóreferense lapunknak elmondta, ez nem minden autóbusz ülésen kötelező, csak ott, ahol nincs az ülés előtt másik ülés, vagy korlát. Az övek használata azonban még ekkor sem kötelező. De a KRESZ nem teszi kötelezővé a biztonsági öv használatát azokon a távolsági buszokon, amelyek álló utasokat is szállíthatnak, az árokba hajtott Credo pedig ilyen busz volt.
Az övet csak azokon a járműveken kell becsatolni, amelyek kizárólag ülő utasokat szállíthatnak, ezeken a buszokon viszont az utasokat tájékoztatni kell a biztonsági öv kötelező használatáról.
A balesetet szenvedett Credo buszon 44 ülőhely és 47 állóhely van, tehát ha az autóbuszon 25-en utaztak, az ülőhely mindenkinek biztosítva volt. (Bár lehetséges, hogy nem mindenki ült, viszont feltehetően a nagy többségük biztosan).
Azokon az autóbuszokon, ahol a maximális sebesség eléri a 100 km/órát, állva nem utazhatunk, de ez tilos akkor is, ha nincs felszerelve kapaszkodó – a balesetet szenvedett busz azonban nem ilyen volt.
Széki Éva elmondta még azt is, hogy a busz vezetője kihallgatható állapotban van, a sofőr állítása szerint a tragédia azért következett be, mert „rosszul lett és elsötétült előtte minden”. A járműnél egyébként műszaki probléma nem merült fel.
Egyelőre tehát nem minden buszon van biztonsági öv, mindenesetre ahhoz is hosszú időnek kellett eltelnie, hogy az személyautókban kötelező legyen az öv használata, és nem is olyan régen, még a hátsó üléseken utazóknak sem kellett használniuk ezt az életmentő biztonsági berendezést.