Egy olvasónk hívta fel a figyelmünket arra, hogy egy, Baranya Megyei LIGA Szakszervezet logójával ellátott igen drága terepjáró közlekedik a városban. Az olvasónk szerint nem túl hízelgő a tudat, hogy a munkavállalók érdekeit képviselő szakszervezet prominensei Nissan Qashqai-okkal furikáznak.
Az elmúlt hónapokban vette észre olvasónk, hogy a Felsőmalom utcában rendszeresen parkol egy, a LIGA Szakszervezetek logójával ellátott Nissan Qashqai terepjáró. Elmondása szerint azért is lepődött meg, mert a Liga az olyan dolgozók érdekeit védi, akik vélhetően soha életükben nem tudnak majd megengedni ilyen autót. Olvasónk el is küldött egy fotót, amin – bár elmosódottan, de – jól kivehető a kocsi a rajta szereplő logóval.
Az ügyben megkerestük a LIGA Szakszervezeteket a terepjáró eredetéről érdeklődve, ahol azt a választ adták, hogy a szóban forgó jármű valóban Nissan Qashqai, és országszerte 28 használt másikkal egyetemben egy európai uniós finanszírozású projekt eredményeként került a hozzájuk.
Mint megtudtuk, a kocsikat bérlik, de ennek díját és az üzemeltetéssel járó egyéb költségeket nem a szakszervezeti tagok tagdíjából fizetik.
Hanem pályázati pénzekből – vagyis közpénzből.
Szerettük volna megtudni a szervezettől, hogy pontosan miért van szükség kifejezetten erre a típusra, de konkrét választ nem kaptunk, mondván, az autóválasztás nem ízlés kérdése volt, mivel a beszerzési folyamat során a Nissan adta a legjobb ajánlatot. A közbeszerzési értesítőben megjelentek szerint nem is volt más jelentkező, csupán egy fővárosi autós vállalat.
A közbeszerzési kiírás szerint ezek a járművek – melyek közül tehát eggyel Pécsett is furikáznak – 7 személyt tudnak szállítani, teljesítményük több mint 125 LE, bérleti díjuk pedig havi nettó 185 230 forint (ez bruttó 237 782 forint). Ezek a járművek nemcsak aszfaltos úton, hanem esetenként akár földúton is használhatók. Megkérdeztük a szakszervezetet arról, hogy miért van szükségük terepjáróra, mire azt válaszolták, hogy szerintük a Qashqai nem is terepjáró, mivel nem összkerékmeghajtású gépjármű.
Állítólag a tankolás is a projekt része, de erre vonatkozó adatot nem találtunk a közbeszerzési értesítőben.
Egyébként pedig a LIGA bérel még egy hasonló kocsit, amelynek teljesítménye több mint 140 LE (bérleti díja havi nettó 377 940 forint) és egy 8 személyes kisbuszt is (bérleti díja havi nettó 377 940).
Érdekes, hogy ha a tervezett kétéves bérleti díjkonstrukcióval számolunk, akkor a pécsi terepjáró bérleti díja – bruttó árral számolva – közel 6 millió forintot tesz ki, amiből gond nélkül megvásárolható lenne egy Nissan Qashquai (bár lehet, hogy nem egy 7 személyes 130 lóerős kocsit vesznek belőle).
Kérdésünkre, hogy mégis miért szükséges a LIGA számára ilyen drágán bérelni az autókat, azt mondták, a projekt során munkatársaik feladata, hogy az adott régiókban minél több munkáltatóval és munkavállalóval személyesen vegyék fel a kapcsolatot, amelyhez kell az autó. Egyébként úgy gondolják, „egy olyan erős és modern gépjármű, mint a Nissan Qashqai, méltán viseli a LIGA Szakszervezetek logóját”.
A bérleti konstrukció lejárta után vissza kell adni kocsikat.